Den viktigste forskjellen mellom 2D og 3D -grafikk ligger i deres representasjon av rom og dybde:
2D -grafikk:
* flat: Bilder er avbildet på et enkelt plan uten illusjon av dybde.
* Ingen perspektiv: Objekter vises i samme størrelse uavhengig av avstand fra betrakteren.
* Begrenset realisme: 2D -grafikk er bra for enkle design og flate representasjoner.
* eksempler: Bilder, illustrasjoner, logoer, ikoner, design av nettsteder, mobilspill osv.
3D -grafikk:
* Dybde: Gjenstander er representert med tre dimensjoner (bredde, høyde og dybde), noe som skaper en illusjon av volum og rom.
* perspektiv: Objekter vises mindre og lenger unna avhengig av avstand fra betrakteren.
* realistisk og oppslukende: 3D -grafikk kan skape svært realistiske og oppslukende opplevelser.
* eksempler: Filmer, videospill, arkitektoniske design, medisinsk avbildning, produkt mockups, etc.
Her er en tabell som oppsummerer de viktigste forskjellene:
| Funksjon | 2D -grafikk | 3D -grafikk |
| -------------- | ------------------- | ----------- ------------ |
| Dimensjoner | 2 (Bredde og høyde) | 3 (bredde, høyde, dybde) |
| Dybde | Nei | Ja |
| Perspektiv | Nei | Ja |
| Realisme | Begrenset | Høy |
| Applikasjoner | Ikoner, logoer, illustrasjoner osv. | Videospill, filmer, arkitektoniske design, etc. |
i hovedsak:
* 2D -grafikk fokuserer på flate representasjoner, mens 3D -grafikk streber etter realistisk dybde og perspektiv.
Tenk på et fotografi kontra en skulptur:et fotografi er en 2D -representasjon av en 3D -verden, mens en skulptur er et 3D -objekt i seg selv.