"Interaktiv" i datagrafikk refererer til et system eller applikasjon som
gir mulighet for direkte brukerinngang og øyeblikkelig tilbakemelding . Dette betyr at brukeren aktivt kan manipulere og påvirke grafikken som vises, i stedet for bare å observere dem passivt.
Her er noen viktige aspekter ved interaktiv datagrafikk:
* sanntidsinteraksjon: Systemet reagerer på brukerinngang i sanntid, noe som betyr at det er minimal forsinkelse mellom handlingen og den visuelle responsen.
* Brukerkontroll: Brukeren har muligheten til å endre, endre og samhandle med grafikken direkte. Dette kan inkludere ting som:
* Moving Objects: Roterende, skalering, oversette og dra gjenstander i scenen.
* manipulering av parametere: Justere belysning, farger, teksturer og andre grafiske attributter.
* Navigering: Beveger seg gjennom scenen eller utforske forskjellige synspunkter.
* Direkte tilbakemeldinger: Når brukeren samhandler, gir systemet øyeblikkelig visuell tilbakemelding, slik at brukeren kan se resultatene av handlingene sine og tilpasse seg deretter.
eksempler på interaktiv datagrafikk:
* spill: Brukere kontrollerer karakterer og objekter i en virtuell verden, og samhandler med miljøet og andre elementer.
* 3D -modelleringsprogramvare: Brukere lager og manipulerer 3D -objekter, teksturer og scener.
* virtual reality (VR) applikasjoner: Brukere kan samhandle med et virtuelt miljø ved hjelp av kontrollere eller håndsporing.
* Augmented Reality (AR) applikasjoner: Brukere kan overleve digital informasjon om den virkelige verden, og samhandle med virtuelle objekter og informasjon.
* interaktive datavisualiseringer: Brukere kan utforske og analysere data gjennom interaktive diagrammer, grafer og visualiseringer.
I hovedsak gjør interaktiv datagrafikk opplevelsen dynamisk og engasjerende, slik at brukerne kan være aktive deltakere i stedet for passive seere.