Forskjellen mellom grafikk i DOS og Windows er grunnleggende, og stammer fra deres kjernedesignfilosofier og maskinvaren de ble bygget for:
DOS (diskoperativsystem)
* Tekstbasert: DOS ble designet for tekstbaserte grensesnitt, først og fremst ved hjelp av tegn (bokstaver, tall og symboler) for å vise informasjon.
* Begrenset grafikk: Mens det eksisterte noen begrensede grafikkfunksjoner, var de først og fremst for å vise enkle former, som linjer og bokser, eller rudimentære bilder. Disse ble vanligvis oppnådd gjennom spesifikk maskinvare som CGA, EGA eller VGA -kort.
* Direkte maskinvaretilgang: DOS -applikasjoner hadde direkte tilgang til datamaskinens maskinvare, inkludert grafikkadapteren. Dette ga utviklere mer kontroll, men laget også grafikkprogrammeringskompleks og utsatt for feil.
* monokrom eller begrensede fargepaletter: DOS -grafikk var ofte monokrom eller begrenset til et lite sett med farger, avhengig av grafikkort og skjerm brukt.
* eksempler: Programmer som "Pac-Man" og "Space Invaders" ble opprinnelig designet for DOS-systemer og viste frem begrensningene i DOS-grafikk.
Windows
* Grafisk brukergrensesnitt (GUI): Windows revolusjonerte databehandling med sitt grafiske grensesnitt, ved hjelp av vinduer, ikoner, menyer og pekere (som en mus) for brukerinteraksjon.
* sofistikert grafikk: Windows ga et mye rikere grafikkmiljø, som støtter bilder med høy oppløsning, komplekse former og glatte animasjoner. Den utnyttet de grafiske egenskapene til moderne maskinvare som SVGA og senere teknologier.
* Abstraksjon fra maskinvare: Windows tilbød en mer abstrakt grafikkprogrammeringsmodell, og skjulte vanskeligheter med maskinvare for utviklere. Denne forenklede utviklingen, men ga utviklere mindre direkte kontroll over maskinvaren.
* Fargedybde og oppløsning: Vinduer støttet et bredt spekter av farger og skjermoppløsninger, noe som forbedrer den visuelle opplevelsen.
* eksempler: Windows -programmer som "Photoshop", "Microsoft Paint", og 3D -spill viste frem kraften i grafikkegenskapene.
Sammendrag:
DOS-grafikk var rudimentær og først og fremst tekstbasert, mens vinduer innledet en ny epoke med grafisk databehandling med rike bilder, brukervennlige grensesnitt og kraftige grafikkfunksjoner.
Evolusjonen fra DOS til Windows representerer et betydelig skifte i databehandling, og går fra tekstbasert interaksjon til en visuelt drevet, brukervennlig opplevelse.