"Persistens" i datagrafikk har to hovedtolkninger, begge relatert til den visuelle effekten av et bilde som holder seg på en skjerm:
1. Utholdenhet av syn:
Dette refererer til fenomenet der det menneskelige øyet beholder et bilde i en kort periode etter at lyskilden er fjernet. Dette er prinsippet bak animasjon og film, der en serie stillbilder vises i rask rekkefølge, og skaper illusjonen av kontinuerlig bevegelse. I datagrafikk er dette viktig for å oppnå jevn animasjon og videoavspilling.
2. Utholdenhet av visning:
Dette refererer til muligheten til en displayenhet (som en CRT -skjerm) til å holde et bilde i kort tid selv etter at signalet er fjernet. Dette skyldes fosforene i skjermen som sender ut lys i en kort periode etter å ha blitt begeistret av en elektronstråle. Denne effekten brukes ofte til å redusere flimring i skjermer, men den kan også føre til spøkelse eller uskarphet i raskt bevegelige bilder.
i praktiske termer:
* utholdenhet av syn er et grunnleggende konsept innen datagrafikk, viktig for å skape illusjonen av bevegelse og kontinuitet i animasjoner, videoer og interaktive opplevelser.
* utholdenhet av display er et fysisk kjennetegn ved visse visningsteknologier, som påvirker hvordan bilder blir gjengitt og oppfattet. Selv om det er viktig for flimmerreduksjon, kan den også introdusere gjenstander som spøkelses eller uskarphet.
Her er et sammendrag:
| Funksjon | Beskrivelse |
| ---------------------- | ---------------------------------- ---------------------------------------------------------- ------------------------------ |
| utholdenhet av syn | Menneskets øyes evne til å holde et bilde kort etter at lyskilden er fjernet; avgjørende for animasjon og video. |
| utholdenhet av display | Evne til en displayenhet til å beholde et bilde i kort tid selv etter at signalet er fjernet; påvirker flimmer og bevegelses uskarphet. |
Det er viktig å merke seg at moderne visningsteknologier, som LCD og OLED, har redusert utholdenheten i visningseffekten. Dette har ført til en betydelig forbedring i bildekvalitet og reduksjon i bevegelsesgjenstander.