En digitaliserer, i sammenheng med datagrafikk, er en enhet som
konverterer analog informasjon til digitale data . Denne informasjonen kan være:
* bilder :En digitaliserer kan ta et virkelighetsbilde og konvertere det til et digitalt format som kan vises og redigeres på en datamaskin. Dette oppnås ofte gjennom bildeskannere eller digitale kameraer .
* vektorer :Noen digitalisatorer er spesielt designet for å fange linjer og former, og konvertere dem til vektortata. Dette brukes til ting som tegning av tabletter hvor du kan bruke en penn for å lage digitale kunstverk eller arkitektoniske utarbeidingstabeller hvor du kan spore tegninger og lage digitale planer.
* 3D -objekter :Mer avanserte digitalisatorer kan fange tredimensjonale objekter og lage digitale modeller av dem. Dette gjøres ofte gjennom 3D -skannere Brukes til å lage prototyper, analysere objekter og lage virtuelle kopier.
Her er en forenklet analogi:
Se for deg et digitalt kamera som en digitaliserer. Den fanger en scene med lys, som er analog informasjon, og gjør den til en serie piksler (digitale data) som datamaskinen din kan forstå.
Her er noen eksempler på digitalisatorer i datagrafikk:
* Bildeskannere :Brukes til å digitalisere trykte bilder, dokumenter eller kunstverk.
* Digitale kameraer :Fang scener i den virkelige verden og konvertere dem til digitale bilder.
* Tegning av tabletter :Tillat kunstnere å lage digitale tegninger og malerier ved hjelp av en penn og nettbrett.
* 3D -skannere :Brukes til å lage digitale modeller av gjenstander i den virkelige verden.
* berøringsskjermer :La brukere samhandle med digitalt innhold ved hjelp av fingrene eller en pekepenn.
Oppsummert er digitalisatorer viktige verktøy for å konvertere informasjon i den virkelige verden til et format som kan brukes i datagrafikk. De broer gapet mellom de analoge og digitale verdenene, slik at vi kan lage, redigere og manipulere bilder, tegninger og 3D -modeller på datamaskinene våre.