Det er ikke en spesifikk enhet som fungerer med grafiske objekter i en GUI, men snarere en kombinasjon av
programvarekomponenter og maskinvare . Her er et sammenbrudd:
programvare:
* GUI -bibliotek: Dette er kjerneprogramvaren som gir verktøyene og rammene for å lage og manipulere grafiske objekter. Eksempler inkluderer:
* qt: Tverrplattform, kraftig bibliotek for å bygge komplekse applikasjoner
* gtk: Mye brukt til Linux desktop -applikasjoner
* Swing (Java): En del av Java -plattformen, gir et sett med UI -komponenter
* fladder (dart): Googles rammeverk for å bygge apper på tvers av plattformer med vakre brukergrensesnitt
* Swiftui (Swift): Apples erklærende ramme for å bygge brukergrensesnitt
* operativsystem: OS gir grunnlaget for GUI -biblioteket og administrerer samhandling med maskinvare.
* applikasjon: Programmet ditt som bruker GUI -biblioteket for å lage og vise grafiske objekter.
Maskinvare:
* Grafikkbehandlingsenhet (GPU): Dette er arbeidshesten for å gjengi grafiske objekter. Den tar instruksjonene fra programvaren og oversetter dem til bilder som vises på skjermen.
* Display: Dette er skjermen der de grafiske objektene vises.
* Inngangsenheter: Dette er hvordan brukere samhandler med GUI:
* mus: For å velge, dra og klikke på objekter
* tastatur: For å legge inn tekst og utstede kommandoer
* berøringsskjerm: For direkte å samhandle med objekter på skjermen
hvordan det fungerer:
1. Programmet ditt bruker GUI -biblioteket for å lage grafiske objekter (Knapper, tekstbokser, bilder osv.) Og definere egenskapene deres.
2. GUI -biblioteket sender instruksjoner til GPU , som behandler dem og gjengir objektene.
3. Det gjengitte bildet vises deretter på skjermen.
4. OS håndterer brukerinngang fra enheter (Museklikk, tastaturpresser), og overfører denne informasjonen til GUI -biblioteket og programmet ditt.
5. Programmet ditt reagerer på brukerinngangen (f.eks. Ved å endre tilstanden til en knapp, oppdatere teksten i en tekstboks) og oppdaterer GUI deretter.
Sammendrag: Det er ikke en eneste enhet som fungerer med grafiske objekter i en GUI, men snarere et sofistikert samspill mellom programvare og maskinvare. Kombinasjonen av et GUI -bibliotek, operativsystem, GPU, display og inngangsenheter er alle viktige for å lage og samhandle med det grafiske brukergrensesnittet.