Det er ikke et eneste "beste" 3D -modelleringsprogram for enhet. Det beste valget avhenger av dine behov, budsjett og erfaringsnivå. Her er en oversikt over populære alternativer:
Gratis og nybegynnervennlig:
* blender: Kraftig, gratis og åpen kildekode. Har en bratt læringskurve til å begynne med, men et stort samfunn og ressurser gjør det veldig tilgjengelig. Utmerket for både organisk og hard overflate-modellering.
* Tinkercad: Enkelt og intuitivt for nybegynnere, flott for å lære det grunnleggende om 3D -modellering. Begrenset i avanserte funksjoner, men kan lage grunnleggende eiendeler for enhet.
* Sculptris: Gratis, skulpturfokusert program med et brukervennlig grensesnitt. Ideell for organiske former, men mindre egnet for modellering av hard overflate.
profesjonelt nivå:
* maya: Bransjestandard programvare med omfattende funksjoner og verktøy for modeller av høy kvalitet. Krever betydelige investerings- og læringstid.
* 3ds Max: En annen bransjeleder, kjent for sin kraftige modellering, animasjon og gjengivelsesevner. Dyrt, men tilbyr avanserte verktøy for komplekse prosjekter.
* zbrush: Fokuserer på digital skulptur og organisk modellering. Svært detaljerte og allsidige, mye brukt til karakterskaping og høyoppløselige eiendeler.
Andre alternativer:
* modo: Brukervennlig grensesnitt med fokus på polygonmodellering. Utmerket for å lage rene og optimaliserte eiendeler for spill.
* Cinema 4D: Kjent for sin intuitive design og kraftige verktøy for animasjon og gjengivelse.
Hensyn for å velge:
* opplevelsesnivå: Begynn med gratis og nybegynnervennlige alternativer hvis du er ny på 3D-modellering.
* Prosjektbehov: Komplekse prosjekter kan kreve programvare på profesjonelt nivå som Maya eller 3DS Max.
* Budsjett: Gratis og åpen kildekode-alternativer er kostnadseffektive, men profesjonell programvare kan være dyrt.
* brukervennlighet: Tenk på komfortnivået ditt med forskjellige grensesnitt og arbeidsflyter.
* enhetsintegrasjon: Noen programvare (som Blender) tilbyr plugins for sømløs integrasjon med enhet.
Viktige merknader:
* enhet har sine egne innebygde modelleringsverktøy: Disse er grunnleggende, men kan være nyttige for enkle oppgaver eller prototyping.
* Asset Store: Unity har en enorm markedsplass hvor du kan kjøpe ferdige 3D-modeller.
Uansett hvilket program du velger, er det viktig å lære grunnleggende om 3D -modellering og bli kjent med Unitys arbeidsflyt. Øvelse og eksperimentering vil føre til de beste resultatene!