Her er en oversikt over datagrafikkprogramvare som er egnet for bruk av grunnskolen, kategorisert etter aldersgruppe og fokus:
tidlig primær (i alderen 5-7):
* Scratchjr: ? Det er dra-og-slipp, ikonbasert og perfekt for å introdusere grunnleggende kodingskonsepter.
* Kidpix Deluxe: ([https://www.broderbund.com/products/kidpix-deluxeled(https://www.broderbund.com/products/kidpix-deluxe))-et brukervennlig tegningsprogram med et vibrant grensesnitt og mye Kreative verktøy som frimerker, bakgrunner og filtre.
* Tux -maling: ([https://www.tuxpaint.org/ute(https://www.tuxpaint.org/)) - Et gratis og open source tegningsprogram designet spesielt for små barn. Den har morsomme lydeffekter, et vennlig grensesnitt og en rekke tegneverktøy.
* maling (Windows/Mac): - Mens Basic tilbyr den innebygde maling-appen de essensielle verktøyene for små barn å begynne å utforske digital tegning.
* Google -tegninger: ([https://www.google.com/intl/en_us/docs/about/l å bruke og integreres med andre Google -produkter.
Øvre primær (i alderen 8-11):
* skrap: ?
* Adobe Spark: ([https://spark.adobe.com/ute(https://spark.adobe.com/)) - en nettbasert pakke med verktøy for å lage grafikk, videoer og websider. Det er brukervennlighet og intuitivt grensesnitt gjør det ideelt for barn.
* canva: ([https://www.canva.com/ube(https://www.canva.com/))-en gratis og kraftig grafisk designplattform som tilbyr maler, skrifter, bilder og brukervennlige verktøy. CANVA for utdanning gir spesielle funksjoner for skoler.
* gimp: ([https://www.gimp.org/ube(https://www.gimp.org/)) - en gratis og åpen kildekode -redigeringsredigerer med avanserte funksjoner som ligner på Photoshop. Selv om det kan være sammensatt, tilbyr det utmerket læringspotensial for studenter.
Tilleggstips:
* Tenk på læreplanen: Velg programvare som stemmer overens med pensumskolen og læringsmålene.
* Tilgjengelighet: Velg programvare som er brukervennlig og tilgjengelig for alle studenter, inkludert de med spesielle behov.
* Kreativ utforskning: Oppfordre elevene til å utforske forskjellige aspekter ved datagrafikk, som tegning, animasjon, historiefortelling og design.
* samarbeid: Bruk programvare som lar studentene samarbeide om prosjekter og dele arbeidet sitt med andre.
Husk: Den beste programvaren for barneskolen din vil avhenge av faktorer som studentalder, datamaskinens ferdigheter og tilgjengelige ressurser. Det er viktig å forske på alternativer og velge de som passer best for dine spesifikke behov.