Hvis du prøver å lage noen verktøy som bruker Tk , først , kan du ikke vet hvor du skal begynne . Tk er et programmeringsverktøy opprinnelig utviklet for Tcl språk . Nå støtter Tk også Perl , Ruby og Python koder. Dette åpner verktøyet opp til mange nye brukere , og etterlater mange mennesker som ønsker å vite hvordan du skal bruke den. Når du blir kjent med de sentrale operasjoner, kan du bruke Tk å lage små, single- drift desktop verktøy . Instruksjoner
en
Informer host program at verktøyet du er i ferd med å lage bruker Tk . Hva du skriver er spesielt avhengig av hvilken maskin program du bruker. For Tcl , type " pakken krever Tk " uten de omkringliggende anførselstegn ( samme hele) . For Ruby , type " require ' tk ' " og deretter " krever " tkextlib /flis ' "på følgende linje . Det finnes flere alternativer hvis du bruker Perl , men Tk Docs foreslå å bruke Tkx . Hvis du ønsker å bruke Tkx , type " bruke Tkx ; " i Perl , og hvis du ønsker å bruke en annen binding , bare erstatte " Tkx " i koden. For Python , type " fra tkinter import *" og på neste linje , "fra tkinter import ttk " å bruke Tk .
2
Skriv inn et navn på verktøyet ditt . For eksempel, hvis du ønsker å lage et verktøy for å konvertere pounds til gram , skriver du inn " Pounds til Grams " omgitt av teksten er relevant for din programmeringsspråk. En fullstendig liste over kommandoer for ulike programmeringsspråk er tilgjengelig på nettet ( se Ressurser ) .
3
Design et oppsett for widgeten. Hvis du gjør en omformer, ville de viktigste faktorene være et felt for brukeren å skrive inn verdien de ønsker å konvertere , en plass for at resultatet skal bli vist , en knapp for å utføre beregningen , og alle nødvendige etiketter. Hvis du kan dele opp din design, slik at viktige funksjoner okkupere et rutenett , det gjør prosessen enklere .
4
Tast koden for en ramme widget . Dette deler brukergrensesnittet i den aktuelle størrelse rutenett, og gjør det lettere å holde utformingen av vinduet konsekvent. Koden er tilgjengelig på alle språk på Tk Docs ( se Ressurser ) .
5
Lag de viktigste funksjonene i verktøyet. For å fortsette med eksempel inn koden for å lage et tekstfelt , et vindu for svaret skal vises i , og en klikkbar knapp . Tast inn koden for størrelsen på hver enkelt komponent , og skriv " textvariable " i posisjon relatert til noen variable skjerm -feltet ( der brukeren skriver inn verdien som skal konverteres og leser den konverterte verdien ) .
6
merke de aktuelle delene med tekst . Bruke noe sånt som "konvertere " står på knappen , og en etikett for hver av de numeriske felt . Disse etikettene og komponentene selv er plassert ved hjelp av en kolonner og rader grid referanse .
7
Legg noen berører å forbedre brukergrensesnittet. Dette kan inkludere å sette markøren automatisk bli plassert i tekstfeltet , og konfigurere "Enter "-tasten for å utføre " Konverter "-funksjonen .
8
Skriv inn en beregning som viser sammenhengen mellom to verdier for å definere "konvertere "-funksjonen . For eksempel , må du fortelle det verktøyet som £ 1 tilsvarer 453,59 gram. Dette gjøres annerledes, avhengig av programmeringsspråk .