? Når databrukere starte programmer , besøke nettsteder eller utføre nesten enhver annen aktivitet i et grafisk miljø , gjør maskinen en rekke visuelle elementer på skjermen. Selv om de forskjellige tekstene , avmerkingsbokser, knapper og menyer utgjør visuelle elementer , refererer begrepet visuelle attributter til det generelle utseendet og stilen til disse elementene . Globale visuelle attributter
Programmerere kan bruke en rekke teknikker for å styre det generelle utseendet og følelsen av en programmets brukergrensesnitt . Ved å definere globale attributter som bakgrunnsfarge , formen på melding bokser og standard tekst , kan programmerere lage en konsistent følelse gjennom brukerens opplevelse . Ved utforming av websider , i henhold til programmering ressurs HTML Rask, kan programmerere bruke CSS til å definere visuelle attributter for alle sider på et nettsted .
Lokale visuelle attributter
Selv programmerere kan bruke globale innstillinger for å opprettholde et konsekvent utseende gjennom hele programmer, kan lokale attributter fremheve enkelte aspekter eller gjøre oppmerksom på kritiske områder . Programmerere kan bruke fet skrift, for eksempel å tegne en brukers øye til en kritisk passasje eller bruke en annen farge bakgrunnen for å fremheve visse elementer .
Bilder Typer
< p > programmerere har et bredt spekter av visuelle attributter som er tilgjengelige for å skape en ideell brukergrensesnitt. Grunnleggende visuelle attributter , i henhold til design nettstedet Architecting Usability , inkluderer størrelse , farge, form , retning , vekt og tekstur. Programmerere kan også bruke visuelle stil attributter som understreket eller italicizing tekst . I noen tilfeller kan programmerere endre vinkelen eller retning av et visuelt element , for eksempel skriving av tekst på en skrå eller reversere en skrift slik at ord lese bakover , for å trekke oppmerksomhet til viktige områder i et program. Vekten , eller tykkelse , linjer er også en type visuell attributt , og selv plass rundt hvert element er en form for visuell attributt.
Bruk
bruk og effekt av visuelle attributter avhenger både programmerer og brukerens oppfatninger og atferd . Ifølge Architecting Usability , brukere naturligvis merker endringer i størrelse og vanligvis tolke større, mer fremtredende elementer som viktigere enn omkringliggende elementer . Denne oppfatningen lar programmerere å subtilt kommunisere betydningen av ulike aspekter ved applikasjonen uten eksplisitt betegner noen konkrete rangeringer. På samme måte kan programmerere bruke farger til implisitt kommunisere haster ; Architecting Usability forklarer at lyse , klare farger naturlig signalisere kritikalitet og det haster mens mer tilbakeholdne farger kan innebære en lavere vekt . Programmerere kan også bruke forskjeller i visuelle attributter til subtilt gruppere elementene sammen , endrer form, farge eller størrelse på attributtene til en annen gruppe .
Hensyn
Selv om mange visuelle attributter spille på naturlig visuell anerkjennelse , Architecting Usability forteller at noen visuelle attributter avhengige av kulturelle signaler. Bruken av fargen rød å betegne fare eller gul farge for å indikere forsiktighet, for eksempel , kan vise seg ineffektive i kulturer hvor disse fargene har ulike betydninger .