Den grunnleggende lokalnettverk (LAN ) bitmap -protokollen er det som kalles en kollisjon -free -protokollen. Denne formelt regelverk reduserer sannsynligheten for to nettverksverter sender samtidig . På denne måten deres dataenhetene , kjent som pakker, er forhindret fra å kollidere og ødelegge hverandre . Strid
Gitt et visst antall nettverksverter som eksisterer på et lokalt nettverk , definerer bitmap -protokollen som samme antall tidsluker for å finne ut hvordan data sendes over nettverket . Disse plassene er kalt strid spor. Vertene er organisert numerisk og hver vert sender et binært tall " 1 " eller " 0 " under sin påstand sporet. Hvis en vert har en ramme - som er en samling av pakker - til å sende , sender den en " 1 " bit i løpet av sin påstand sporet. Ellers sender et " 0 "-biten .
Transmission
Etter hvert verten har overført litt under sin påstand sporet , kommer påstanden periode til en slutt, og alle vertene på nettverket har en klar indikasjon på hvilke maskiner ønsker å overføre . På dette punktet , vertene begynner å overføre i numerisk rekkefølge. Vertskapet vet hvem sin tur det er å overføre , så kollisjoner aldri forekommer. Etter siste vert som ønsker å overføre en ramme av data har gjort det, starter en ny påstand periode.
Priority
Anta N er antall verter i nettverket . Bruke bitmap -protokollen , må lav-nummererte verter vente totalt N /2 + N spor , mens høy -nummererte vertene må vente bare N /2 spor før de kan sende på nytt. Den største ulempen med bitmap -protokollen er at det krever en bitmap av N -spor som skal overføres over nettverket, og for å reservere plasser i hvilket nettverk vert overføre sine data . Protokollen pådrar noen nettverk overhead som resultat. Lav -nummererte vertene også ta prioritet over high- nummererte verter når det gjelder å overføre data over nettverket . Hvis to verter ønsker å overføre , jo lavere nummerert av de to alltid har den første muligheten til å overføre en " 1 " bit i løpet av sin påstand sporet.
Effektivitet
ved lav belastning , er effektiviteten av bitmap -protokollen lav. Ved en dataoverføringshastighet av bare en enkelt ramme per påstand periode , kan effektiviteten av protokollen bli definert ved formelen d /( d + N) , hvor d representerer antallet av bits i hver ramme og N representerer antall verter på nettverket. Ved høy belastning, på den annen side , er effektiviteten av den bitmap protokoll høy. Hvis alle verter i nettverket ønsker å sende, kan effektiviteten av protokollen bli definert ved formelen Nd /( Nd + N ) . Fordi d er vanligvis mange ganger større enn N, kan denne formelen forenkles til d /( d + 1 ) .