Det er ikke helt nøyaktig å si et dataprogram "gjør noe * for * en datamaskin". Det er mer nøyaktig å si et dataprogram
forteller en datamaskin hva du skal gjøre .
Her er et sammenbrudd:
* datamaskin: En maskin som kan behandle informasjon. Den er designet for å følge instruksjonene.
* Dataprogram: Et sett med instruksjoner skrevet på et språk datamaskinen forstår. Den forteller datamaskinen hva du skal gjøre trinn for trinn.
* prosessen: Datamaskinen leser programmets instruksjoner og utfører dem.
Tenk på et dataprogram som en oppskrift. Oppskriften (programmet) forteller deg (datamaskinen) hvilke ingredienser du skal bruke (data) og hvordan du kan kombinere dem (instruksjoner) for å lage et tallerken (resultat).
eksempler:
* Ordbehandler: Et program som lar deg opprette og redigere tekstdokumenter. Den gir datamaskininstruksjonene om hvordan du viser tekst, formaterer den og lagrer den i en fil.
* Nettleser: Et program som lar deg bla gjennom Internett. Den forteller datamaskinen hvordan du kobler til nettsteder, laster ned data og viser websider.
* spill: Et program som gir underholdning ved å simulere en interaktiv opplevelse. Den forteller datamaskinen hvordan du viser grafikk, spiller lyder, svarer på brukerinngang og følger spillets regler.
Kort sagt, dataprogrammer er hjernen til datamaskinen. De forteller det hva de skal gjøre og få det til å utføre nyttige oppgaver.