I en 3 -D program, teksturer er de grafiske filer knyttet til ansiktene , eller sider , av 3 -D objekt. Garry er Mod, eller GMod , begynte som en modifikasjon for Half -Life spillet og har utviklet seg til et frittstående spill motor som fungerer sammen med spill basert på Valve Source Engine. GMod bruker Valve Texture Format , eller VTF , filer som teksturer for objektene i programmet. Du kan bruke gratis VTFEdit program for å konvertere Targa grafiske filer til VTF -filer og gjøre dem tilgjengelige i GMod . Du trenger
VTFEdit
Vis flere instruksjoner
en
Åpne en grafikk editor , som Photoshop eller gratis Paint.net , som støtter Targa .
2
Load eller lage tekstur grafisk og lagre den som en 24 -bit Targa TGA -fil. GMod aksepterer teksturer fra 64 til 64 piksler opp til 1028 av 1028 piksler.
3
Last ned og installer VTFEdit fra « Nem sin Tools. "
4
Klikk på " File " og " Import " og naviger til plasseringen av den lagrede TGA -fil . Dobbeltklikk på filen for å åpne den.
5
Klikk på " General" fanen . I " General" panel , klikk " DXT1 " i " Normal Format" drop- down menyen , " DXT5 " i " Alpha Format "-menyen og " Animated Texture " i " Texture Type" -menyen.
6
Klikk på "Endre " boksen i Resize panel . Klikk " Nærmeste Power of 2 " i " Resize Method "-menyen , "Trekant " i " Resize Filter "-menyen , og " Ingen" i " Slip Filter "-menyen . Klikk på " Clamp " boksen og klikk " 4096 i" Maksimal bredde " og maksimal høyde " drop- down menyer .
7
Klikk på " Generer mipmap " boksen i mipmap panel . Klikk "Box " i " Mipmap Filter " drop -down menyen og " Sharpen Soft " i Sharpen Filter-menyen . Klikk "OK".
8
Klikk på "File " og klikk " Lagre som. " Skriv inn et filnavn for TFT -filen og klikk " Lagre".
9
Klikk "Verktøy" og deretter "Opprett VMT filen."
10
Klikk på " Textures " og klikk filen bla ikonet ved siden av " Base Texture en " tekstboksen . Naviger til plasseringen av den lagrede TFT -filen og dobbeltklikke på filen.
11
Klikk på " Alternativer"-kategorien . Klikk på en tekstur kategori i "Surface en " drop -down menyen . Hvis tekstur samsvarer ikke direkte en kategori , klikker du på kategorien som passer best til din tekstur. For eksempel , hvis du har opprettet en sand tekstur , kan du klikke " Dirt " eller " Grus " i drop -down menyen .
12
Klikk på " Create " og lagre VMT filen i samme plassering som VTF filen .
13
Lag en katalog i " materialer "-mappen i " Garrysmod " katalog med navnet på ditt prosjekt eller kartet og flytte VTF og VMT filer inn i den. Hvis det ikke er materialer katalog i Garrysmod katalog , oppretter du den .