Folk i alle aldre spille dataspill på en rekke plattformer , inkludert datamaskiner, spillkonsoller og smarttelefoner . Disse spillene er laget av utviklere som skriver kode , for eksempel C + + eller plattform- spesifikke skript for å lage bakgrunner , figurer og mye mer. Du kan lage ditt eget spill ved å installere de riktige verktøyene på datamaskinen din ved koding eksempler og lære å skrive din egen kode . Som en nybegynner, bør du begynne med å lage et enkelt spill som inkluderer en kontrollerbar sprite som beveger seg til høyre, venstre , opp og ned. Instruksjoner
før du skriver Code
en
Velg et kodespråket passer til den typen spill du ønsker å gjøre . For eksempel, hvis du ønsker å lage et spill for en smarttelefon , forskning koding eksempler for operativsystemet bruker smarttelefonen og velge en støttet programmeringsspråk.
2
Installer et programmeringsspråk miljø på datamaskinen. Produsenter av operativsystemer vanligvis gi anbefalinger om deres utvikler nettsteder.
3
Last ned og installer et Software Development Kit ( SDK ) kompatibel med spillplattform du bruker. SDK er vanligvis tilgjengelig fra produsenten av operativsystemet spillet kjører på . Web-programmerere bør installere spillmotorer kompatible med HTML eller JavaScript.
4
Følg koding tutorials levert av produsenten av SDK . Dette hjelper deg riktig satt opp prosjekter som inneholder alle de nødvendige filene og mappene , emulere plattformen spillet kjører på , riktig syntaks , lage et brukergrensesnitt og skape og kontrollere sprites .
Lag et spill
5
Sett opp et nytt prosjekt i programmering miljø .
6
Skriv kode som import eller inneholder noen filer som er nødvendige for å kjøre spillet ditt. Disse filene kan inneholde kildekode biblioteker eller bilder . Hvis du er usikker på hvilke filer som skal inkluderes , se på eksempelet kode for et spill som fungerer på en lignende måte til spillet du oppretter .
7
Opprette variabler , som lagrer data fra funksjoner i spillet . Variablene du bruker avhenger av spillet du lager, og kan inkludere variabler som lagrer posisjoner, fart og bruker signaler fra et tastatur eller joystick .
8
Opprett en statisk bakgrunn for spillet . Du kan kode et mønster eller bruke en solid farge. Alternativt kan du laste et bilde . Du må kanskje definere bakgrunnen størrelse og posisjon.
9
Skriv kode som godtar inndata fra en bruker og lagrer den i en variabel . Noen former for brukerundersøkelser inkluderer tastetrykk på et tastatur , vippe av en smarttelefon og museklikk.
10
Opprett en sprite for spilleren å kontrollere. Du kan definere sprite ved koding sin farge , størrelse og form. Alternativt legger du et bilde for sprite.
11
Sett startposisjonen for spriten . Det er vanligvis definert av et sett med koordinater som representerer sprite posisjon på X - aksen og Y - aksen.
12
Skriv kode som trekker sprite på skjermen under hver ramme av gameplay. Denne koden skal ligge i en loop.
13
Skriv kode som endrer sprite posisjon basert på innspill fra gamer. For eksempel kan sprite gå videre hver gang brukeren trykker en bestemt knapp . Dette kan gjennomføres ved å tilordne en verdi til du trykker på knappen , og deretter legger til at verdien til X - aksen posisjon sprite. Matematisk koden fungerer som dette : . Sprite posisjon på X - aksen = sprite posisjon på X - aksen + verdi tilordnet tastetrykk
14
skrive kode som hindrer spriten i å bevege seg utenfor skjermen , om nødvendig. Dette gjøres vanligvis ved å bruke "hvis" og " else if "-utsagn for å definere hva som skjer hvis sprite når minimum eller maksimum X - og Y - koordinatene på skjermen. For eksempel kan koden angi følgende: hvis sprite når maksimalt X -koordinat på skjermen , slår sprite rundt og beveger seg i motsatt retning , ellers hvis sprite når minimum X -koordinat på skjermen , sprite snur seg og beveger seg i motsatt retning .
15
Test koden for feil hvis programmet gir denne funksjonen.
16
Kompiler og kjør koden for å spille spillet .