" Crysis " er et PC spill opprinnelig utgitt i november 2007 . Selv i 2011 , " Crysis " er kjent for sine vakre og detaljerte visuelle effekter som krever høye nivåer av datakraft til å produsere. Denne første - person shooter krever minimalt Microsofts DirectX 9 ( DX9 ) , et programmeringsgrensesnitt ( API ) samling bygget for å levere multimedia innhold på Microsoft Windows- systemer . " Crysis " støtter også DirectX 10 ( DX10 ) , en mer moderne API samling stand til å levere en enda bedre visuell opplevelse . " Crysis " med DX9
DirectX 9 ble opprinnelig utgitt i 2002 og tilbød spillutviklere betydelig mer kraft for å bygge deres visuelt innhold enn tidligere versjoner av DirectX , og DX9 spill som « Crysis » hevet grafisk bar . Men bygget utviklerne av « Crysis » spillet med DX10 i tankene fra starten av, men visste at det var nødvendig å bygge i støtte til fortsatt populære DX9 (sammen med eldre , Windows XP - baserte systemer ) for spillet til ha bred salgssuksess .
Crysis med DX10
DirectX 10 ble først tilgjengelig i 2006 . På den tiden var DX10 eksklusivt for Windows Vista . I dag er DX10 tilgjengelig for Vista samt Windows 7 , Windows XP støttes ikke offisielt
grafiske sammenlikningen
Grafisk, " Crysis " kjører . henhold DX9 er ganske lik " Crysis " kjører under DX10 . " Crysis " under DX10 serverer en litt bedre visuell opplevelse enn i DX9 . Fordi spillet ble utviklet for DX10 og DX10 er en mer kraftfull sett med APIer , er det ingen overraskelse at side -by - side-sammenligninger av " Crysis " i DX9 og DX10 showet DX10 levere høyere nivåer av detaljer , mer levende farger med mer realistiske lyseffekter generelle. Det er imidlertid bemerkelsesverdig at DX10 er på ingen måte dramatisk bedre enn DX9 for " Crysis "; mange in-game scener - spesielt innendørs scener - produserer knapt merkbar forskjell . Forskjellene mellom DX9 og DX10 er lettere å få øye på i isolerte screenshots , in-game , raskt tempo og konstant bevegelse gjøre å plukke ut variasjoner vanskelig
Resultatsammenligning
. som med den visuelle forskjellen mellom DX9 og DX10 i Crysis , er ytelsen forskjellen ikke er veldig merkbar . DirectX 10 utkonkurrerer DirectX 9 i High Dynamic Range Imaging ( HDR ) sammenligninger i Crysis . For eksempel kan spilleren legge merke til at gjenstander nærmere en lyskilde er lysere i henhold DX10 , eller spilleren kan observere mer realistiske skygger under DX10 . Disse forskjellene er imidlertid små, og utgjør kanskje et ekstra lag med skygge på en fjellside eller et litt høyere nivå av mørket på et fjernt objekt.
More ytelse Testresultater
tester har gjentatte ganger vist at DX9 vil utnytte opp til 50 prosent mer RAM enn DX10 , men med mindre de øvre grensene for tilgjengelige RAM blir nådd , betyr ikke dette føre til mye av en forskjell i spillet . Faktisk har gjentatte forsøk også vist at bildefrekvens priser under DX9 faktisk kanten ut de under DX10 . DX10 er generelt mer effektivt som DX9 , så det RAM fordel er ingen overraskelse , men igjen , " Crysis " vil ikke oppføre seg dramatisk forskjellig på en identisk system som kjører DX9 .