Du kan bygge en todimensjonal karakter modus for dataspill ved å utnytte et programmeringsspråk konstruere kalles en " sprite ". Spill programmerere bruke sprites å lage 2D spillgrafikk . Du kan bruke sprites å lage en hel 2D spillmodus som inkluderer karakterer og en interaktiv bakgrunn . De fleste spill rammer tillater deg å bruke og lage 2D- sprites importert fra et grafisk redigering eller tegneprogram. I motsetning til 3D- spill objekter , bør du ikke bruke rørledningen til å gjengi en sprite. Instruksjoner
en
Åpne spillutvikling miljø av valg og lage en mappe for 2D karakter modus.
2
Legg en 2D bakteppe til spillet ved hjelp av klasser og metoder som gis av gaming rammeverk .
3
Opprett en ny klasse kalt " SpriteParent . " Legg egenskaper for å representere posisjonen av x - aksen og y -aksen koordinater. Bruk en struct å plassere sprite hvis programmering rammeverket gir denne funksjonen , som en struct fungerer bedre enn en klasse for hurtig behandling av numeriske data .
4
Lag en metode i SpriteParent klassen til å flytte karakter . Abonner denne metoden til tastetrykk hendelse i programmet. Implementere en " switch -case " statement å flytte sprite som svar på tastetrykk hendelser . Sted logikken som trengs av alle sprites innenfor medlemmene av SpriteParent klassen .
5
Lage individuelle sprites som arver fra SpriteParent klassen . Legg unikt , tilpasset logikken til hver klasse etter behov. Skriv logikken deles av flere enn ett objekt i en klasse som andre objekter kan arve . For eksempel , hvis spillet inneholder mange forskjellige fiender , skape en fiende klassen og la alle fiendtlige sprites å arve fra fienden klassen .
6
Bruk sprites å lage spillet scorer, helse bar og andre objekter . Resirkulere sprites fra spillets 3D-modus , hvis det er aktuelt - 3D-spill bruker sprites for disse formålene
.