? Dataspill ofte har egendefinerbare innstillinger som tillater spillere å justere en spillets lyd og visuelle komponenter for å møte sine preferanser eller begrensninger av sine datamaskiner . En visuell ramme som er ofte inkludert er " vertical sync ", noen ganger referert til som " V Sync . " Spillerne har muligheten til å slå vertical sync av eller på , men uten en forståelse av hva vertical sync gjør det kan være vanskelig å fortelle hvilken innstilling er et bedre valg . Vertical Sync
ha vertical sync aktivert i et spill justerer den måten at datamaskinens grafikkort sender video data til skjermen. Vertikal sync justerer skjermkortet oppdateringshastighet til å matche det av skjermen , slik at bildene blir sendt til skjermen i samme takt som skjermen skaper dem . Selv om vertikal sync ble opprinnelig opprettet for å unngå problemer med CRT-skjermer , kan den brukes med LCD og plasmaskjermer også.
Origin
CRT skjermer bruker en enhet kjent som elektronkanon for å skape bilder som vises på skjermen , beveger seg langs innsiden av skjermen og oppretting av det fremviste bildet linje for linje. Etter en ramme vises, må elektronet pistol flytte tilbake til sin startposisjon i øverste venstre hjørne av skjermen før neste bilde kan opprettes . Vertical sync ble aktivert for å hindre grafikkort fra å forsøke å gjengi flere rammer i den korte intervall kreves for å flytte elektronet pistol .
VSync og FPS
hastigheten som et grafikkort gjengir rammer i et spill er kjent som rammer per sekund. Når vertikal synkronisering er aktivert, kan de FPS av grafikkortet bli betydelig redusert , til tider med opptil 50 prosent for å sikre at FPS holder seg oppdatert med refresh rate på skjermen. Når vertical sync er slått av er det ingen kunstige grensen for antall bilder som ytes per sekund , noe som resulterer i en høyere FPS , men fører til muligheten for grafikkortet og skjermen blir ute av sync .
Velge en innstilling
Selv om det er fordeler med å bruke vertical sync , noen spill støter treghet eller andre problemer når innstillingen er aktivert . Det er vanligvis best å teste et spill med vertical sync aktivert for å se hvordan det fungerer , så for å teste det med innstillingen deaktivert for å se om det er en forskjell mellom de to. Spille noen spill bedre med vertical sync på , andre spiller bedre med den av og noen har ingen merkbar forskjell mellom de to innstillingene . Pass på at du setter vertical sync skal avgjøres på en per - applikasjon basis i programvaren kontrollpanelet til grafikkortet , for å sikre at spillene har full kontroll over vertical sync før testing.