Forstå hvordan å lage en karakter skyte på GameMaker vil tillate deg å lage et mye bredere utvalg av spill. Siden den første utgivelsen av GameMaker i 1999 , har ulike funksjoner, for eksempel etableringen av forekomster og variabler, er lagt til. Spill laget i GameMaker deretter kan eksporteres til Internett eller lagres som en frittstående fil . Ved å laste ned noen ressurser og sette opp ulike tilfeller kan en bruker programmere sin karakter til å skyte prosjektiler . Du trenger
Plattform motor
Bullet sprite
Vis flere instruksjoner
en
Last ned den Platform Motor og Bullet Sprite ( se Ressurser) . Lagre hver ressurs til GameMaker program -mappen på datamaskinen.
2
Åpen GameMaker . Tillat programmet å laste fullt og klikk " Fil" ligger i øvre venstre hjørne av skjermen . En meny vises . Bla ned og velg "New Project " fra listen over alternativer. Et nytt prosjekt vil åpne .
3
Klikk på ballen merket "Opprett et objekt " ligger i hoved navigasjonsmenyen. Et vindu vil dukke opp . Finn det uthevede området merket " Sprite ". Klikk på " New". Den " Sprite Properties "-menyen vil åpne . Klikk på "Load Sprite " for å åpne Windows Utforsker , og naviger til bullet sprite du lastet ned i trinn en. Velg den, og deretter klikker du "Open ". Lukke " Sprite Properties "-menyen . Du vil bli sendt tilbake til " Object Properties "-menyen .
4
Klikk "Legg til hendelse " som ligger i det tomme "Event "-feltet . Et sett med alternativer vises. Klikk på " Create ". En lyspære vises i hendelser vinduet. Velg "Control "-fanen ligger på høyre side av " Object Properties " vinduet . Et sett med alternativer vises. Klikk og dra "Set Variable" i det tomme " Actions "-feltet . Den " Set Variabler "-vinduet åpnes .
5
Type " Facing " inn i blank " Variable" tekstfeltet og la " Value" satt til " 0 ". Klikk "OK". Igjen klikk og dra "Set Variable" i " Actions "-feltet . Skriv " Facing " i det tomme " Variable" tekstfeltet og sette " Value" til " 180 " og klikk "OK ".
6
Klikk "Legg til hendelse " som ligger i "Hendelser "-vinduet . En liste over alternativer vises . Klikk " Key Trykk" for å åpne en rullegardinmeny. Bla ned og velg "Space ". Klikk " Main1 " fanen ligger på høyre side av " Object Properties " vinduet . Klikk og dra "Opprett Object Med Motion " i det tomme " Actions "-feltet . "Create Motion "-vinduet åpnes .
7
Type " 15 " inn i blank " Speed" tekstfeltet . Skriv " Facing " i blank " retning" tekstfeltet . Trykk "OK". Du vil nå bli omdirigert til " Object Properties " vinduet . Klikk "Ok . " Din karakter vil nå være i stand til å skyte prosjektiler .