Mange stiler av dataspill fokus på militære temaer, det være seg fra det strategiske nivået av en general til det taktiske nivået av en soldat , eller ulike roller i mellom . Enten på grunn av konkurransedyktige natur simulert kamp uten konsekvens , eller på grunn av fantasy oppfyllelse, har disse spillene blitt svært populært blant spillere over hele verden , med spill som " Halo " og " StarCraft " å bli bestselgere . Førstepersons skytespill
FPS spill understreke kamp fra et personlig perspektiv , å sette spilleren i en soldatens sko med våpen , ammunisjon, og massevis av fiender å skyte på . Mens sjangeren har sett variasjoner i innstillingen , fra middelalderen og fantasy til futuristisk , det er et gjennomgående tema i en spiller , noen ganger ledsaget av datastyrte lagkamerater , mot flere fiender . Førstepersons skytespill er ikke utelukkende militær tema , selv om militære temaer , våpen og historier har hovedsakelig i disse spillene . " Wolfenstein , " the " Doom "-serien , " GoldenEye 007 », «Halo»- serien , og «Call of Duty »-serien er noen av de mest kjente eksemplene på militære tema førstepersons skytespill .
real-Time Strategy
RTS spill generelt legge spilleren kontroll over en strategisk grand kommandant, kontrollerer en slagmark der spilleren kommandoer enheter enkeltvis eller i grupper . Gameplay målene variere fra total eliminering av Opposing Force sine enheter , for å eliminere sin infrastruktur , for å samle ressurser . Innstillingene for denne sjangeren spenner fra middelalder til fantasy og gjennom ulike stadier av historiske perioder med krigføring til futuristisk , science fiction krigføring. Populære titler inkluderer "Command and Conquer »-serien , den " Warcraft "-serien av RTS spill, "Total War" franchise og " StarCraft ". I noen deler av verden , for eksempel Sør- Korea , " StarCraft " har blitt så populært et spill , har det nådd nye status som en nasjonal sportsbegivenhet .
Av Grand Strategy
p Med opprinnelse basert på bordplaten spill, er det stor strategi sjangeren av dataspill definert av gameplay ligner i design til real- time strategi , men ofte langt større i omfang . Hvor som sanntid strategiske spill overvåke individuelle slagmarker , satte store strategispill spilleren i kontroll av hele hærer , eller ofte hele fraksjoner eller imperier . Militær spill skjer på kampanjen nivå, og kan også tillate spilleren kontroll over deler av det militær-industrielle kompleks , for eksempel produksjon , logistikk , eller til sivile samfunnsmessige aspekter som ressurs innsamling og faktorer assosiert med befolkning lykke. Kjente spill i denne sjangeren inkluderer " Civilization "-serien og " Hearts of Iron "-serien .
Combat Flight Simulator
Combat flight sims spenner fra realistiske simulatorer av fast -world fly til mer arcade- style spill med fokus på historie og gameplay enn realisme. Titler som "IL - 2 Sturmovik "-serien , som skildrer russiske luftkamper langs Østfronten under andre verdenskrig , eller " Janes Combat Simulation "-serien som mål å realistisk portrettere en rekke militære fly nøyaktig . Det er også løsere versjoner av sjangeren som spiller i en mer arkade - aktig måte , slik som " X -wing " og " TIE Fighter "-serien av spill satt i Star Wars-universet , eller " FreeSpace "-serien , satt i en space- borne science fiction fremtid . Blant hver av disse spillene og sub- sjangere er et fokus på militære temaer , mål og luftkamper.