Skrive en datamaskin kortspill er en populær oppgave i software programmering klasser . De veldefinerte regler og den etablerte utforming av spillkort gi entydige spesifikasjoner som gjør at fokus på utfordringene i system og brukergrensesnitt design , grunnleggende funksjoner og avanserte strategiske algoritmer . En enkel versjon av et kortspill kan være skrevet av en enkelt person i løpet av noen dager , forlater uendelige muligheter til å utvikle seg over tid gjennom ekstra funksjoner og algoritme forbedringer. Instruksjoner
Etablere Krav
en
List alle målene for prosjektet . På dette punktet, bør du brainstorm fritt uten å bekymre deg om en idé vil være praktisk eller tilrådelig å gjennomføre
2
Organiser dine mål og kategorisere dem som følger: .
Obligatorisk for grunnleggende funksjon
Kritisk til prosjektmål
Langsiktig strategisk
Ikke viktig
3
Velg et kortspill som er den beste kampen for dine prosjektmål. Hvis du er interessert i strategisk algoritme utvikling, velge et spill som bridge eller poker over et spill mer påvirket av tilfeldig shuffle .
4
Study reglene i din valgte spillet og definisjonen av kortene som brukes til å spille spillet . Kategorisere detaljer om disse spesifikasjonene som du gjorde for dine egne innledende prosjektmål.
5
Lag den endelige versjonen av dine behov ved å eliminere uviktige saker og plassere langsiktige strategiske spørsmål på en egen liste . Kravene til den første fasen av prosjektet vil bli gjennomføringen av de funksjoner som er obligatorisk å grunnleggende funksjon og kritisk til dine prosjektmål.
Design System
6
Samle alle krav knyttet til menneskelig interaksjon i en egen komponent. Dette omfatter spørsmål som : en
Hvordan vil brukeren se kortene og se score
Er det en multi -player spill
Hvordan er reglene forklart
Hvordan hjelp systemet fungerer ?
Er det spilles på ett system eller over et nettverk ?
7
Organisere data kravene til en data management komponent. Dette inkluderer konstant data som definisjonene av kortene , operasjonelle data som dagens spiller og langsiktige data som spiller vinn /tap poster. Bestem deg for hvordan du vil implementere disse kravene . Mulighetene inkluderer et systemminne ( RAM ) , database , regneark , xml eller annen tekstfil format.
8
Design et system interaksjon komponent for å håndtere alle grensesnitt med den underliggende datamaskinen. Dette inkluderer skriving av filer , tilgang til eksterne enheter og kommuniserer over nettverk.
9
Lag et kortspill komponent for å ta opp alle krav som generelt gjelder for alle kortspill . Dette inkluderer gjennomføring av en standard kortstokk og en shuffling algoritme . Vanligvis innebærer dette å lage en matrise for å representere kortene og bruke et tilfeldig tall generator for å bytte posisjoner kortene flere ganger når shuffling .
10
organisere de øvrige krav til et endelig komponent. Det er der de spesielle regler i din valgte spillet vil bli gjennomført. Fokusere på å utvikle avanserte strategiske algoritmer innenfor denne komponenten er der du vil ha størst mulighet til å oppnå konkurransefortrinn med programvaren.
Implementere systemet
11
Velg en passende programmeringsspråk for å implementere systemet . Ofte målet plattformen eller ønske om å favorisere portabilitet vil drive valget . Språket må også støtte de funksjonene du planlegger å iverksette og stilen av programmering som du favoriserer .
12
Stage byggingen av dine komponent funksjoner slik at du enkelt kan teste som du går. Det er lettere å bygge pålitelig programvare ved å utnytte små testet byggesteiner enn å prøve å feilsøke et helt system . Start med å bygge de krav som er avgjørende for program -funksjonen og deretter arbeide med de som er avgjørende for prosjektet.
13
revurdere kravene som du går. Ofte implementeringer avdekke nye problemstillinger og muligheter som tilsier justeringer av prosjektmål.