Hvis du bruker en Windows-maskin , som er den vanligste i datamaskinen spillindustrien , bruker datamaskinen DirectX for å vise 3D-effekter og formere bilder. Hvis du bruker en Mac , og deretter datamaskinen mer enn sannsynlig bruker OpenGL . DirectX
DirectX er skapt av Microsoft og brukes av de fleste spillutviklere . Den delen av DirectX som direkte håndterer 3D-effekter og multiplikasjon er Direct3D , en komponent av DirectX .
OpenGL
Mange Mac-eiere bruker OpenGL rammen i stedet for DirectX . Forskjellene mellom DirectX og OpenGL er små , og forskjeller i grafikk er vanligvis bestemt av private spillutviklere . Det er imidlertid verdt å merke seg at eventuelle 3D- effekter eller image multiplikasjon som oppstår på en iPod Touch, er iPhone og iPad strengt gjort av OpenGL rammeverket .
Cross - kompatibilitet
Vindu operativsystemer vil ha mest problemer med å bruke OpenGL , men Mac-eiere kan bruke deler av DirectX . Siden DirectX benyttes av de fleste spillutviklere , har Mac integrering blitt en vanlig , slik at spillet kan kjøres på begge operativsystemene . Imidlertid vil Mac-brukere ikke kunne utnytte fordelene av DirectX , spesielt DirectX 10 , vil den måten Windows-brukere kunne .