Bygge en prototype for et videospill bistår sterkt i den totale suksess . Å gi utviklere en mulighet til kjøttet ut kjernen spillmekanikk kan føre til bedre kvalitetskontroll, mer effektiv etablering og kortere utviklingstid. Testing Ideas
Først og fremst er prototype utvikling for å teste ideer. Ofte gameplay implementeringer , grafiske stiler og grensesnitt design ser mye bedre ut på papiret enn de gjør i et spill. Lage en prototyp for å teste disse funksjonene tillater utviklere å prøve ut ting uten å binde seg til et ferdig produkt .
The Fun Factor
Finne morsom faktor av et spill design kan være spesielt utfordrende . Moroa faktor er aspektet (eller aspekter) av et spill som gjør det morsomt å spille. For utviklere , uavhengige og store navn alike, kan moroa faktor være nøkkelen til en vellykket og salgbare spillet . Å gjøre en prototype bistår i kresne moroa faktor i ethvert spill.
Lavere risiko
Siden prototyper blir i hovedsak brukt til å teste ut spillet ideer , utviklere kan eksperimentere uten å gå inn i full game produksjon og ferdigstillelse, for å bare ha spillet mislykkes i markedet. Med svært lite tid , penger og ressurser , kan utviklere etablere kjernen i en vellykket tittelen før utvikle den til et fullt spill .
Bedre arbeidsflyt
Etter en vellykket prototype har blitt opprettet , minsker byrden av begynner et spill fra scratch betydelig. Siden det meste av spillet har allerede blitt skapt gjennom prototyping , kan utviklerne fokusere på polering spillet til perfeksjon .