Hva lærer Princess Peach og Lara Croft gjør gutter og jenter om kjønnsroller ? Mange videospill negativt stereotype kvinner, og noen kritikere mener at spilldesignere kan være å klandre . Klager
Bekymringer over urettferdig fremstilling av kjønnsroller i videospill og dataspill har eksistert siden 1980-tallet og har fortsatt å øke fram til og gjennom århundreskiftet . De kvinnelige figurene i spillene " Tomb Raider " i 1996 og " Grand Theft Auto" i 1997 var gjenstand for mye diskusjon i denne forbindelse. Hevder mange at kvinnelige karakterer ta en backseat rolle i dataspill , og at når kvinner ser ut i spill , vises de i en altfor seksuell måte, eller som ofre for vold .
Ansvar Debatt
Debatt foreligger om hvem som har det endelige ansvaret for underrepresentert eller altfor seksuelle kvinner i spill . På den ene siden , noen hevder at spilldesignere bare spille på markedstrender og derfor holder ikke moralsk ansvar . På den annen side , andre hevder at disse designerne forsterke og indirekte godkjenne negative stereotypier av fallende i takt med dem .
Positive endringer
p Som nummer av kvinner spille spill og antall kvinner designe spill øker, øker også oppmerksomheten mot kjønnsrollefremstilling . De første kvinnelige karakterer eksistert som jomfruer i nød , men kvinnelige karakterene , i begynnelsen av det 21. århundre , mottar flere slag -savvy roller. Antallet spillbare kvinnelige karakterene , samtidig som små, har stadig økt.