Game Maker er et populært dataprogram designet av YoYo Games som tillater brukeren å lage videospill uten behov for avansert kunnskap om programmering . Game Maker er designet for å være brukervennlig ved hjelp av en rekke drop- down menyer som lar deg plukke og velge de funksjonene og programmering du vil bruke for din spesifikke spillet . En av de mest grunnleggende behov for ethvert spill er en start -menyen. Å gjøre en meny er en rask og enkel prosedyre . Du trenger
Computer
Game Maker
Vis flere instruksjoner
en
Klikk på " Opprett en Sprite "-ikonet på toppen av Game Maker siden og velg deretter " Load Sprite " for å velge et utvalg fra Game Maker katalog . Dette vil tillate deg å lage knapper for meny din .
2
Velg knappen du ønsker å bruke for din meny . For eksempel , hvis du legger til en play -knappen, velg forhåndsdefinert "play" knappen fra sprite menyen . Du kan deretter gi den et filnavn . Klikk "OK ".
3
Legg samme sprite du brukte i prosedyren ovenfor, men gi det nytt navn med ordet "presset " etter den første filnavnet. Dette vil være en modifisert knappen for når musen er på toppen av det i løpet av spillet.
4
Klikk på " Edit Sprite " -knappen for å redigere utseendet på trykket knappen . Bruk "Image " for å endre utseendet på trykket knappen . For eksempel, hvis du vil at knappen skal lyse mens spillet musen er på den, justere intensiteten for å reflektere dette, eller du kan endre knappen farge . Klikk " OK " når fornøyd. Du må klikke "OK" to ganger mer på de forrige menyene for å komme tilbake til hovedskjermbildet .
5
Tilbake på hovedmenyen, klikk på "Opprett et objekt " på toppen av skjermen. Velg knappen du nettopp opprettet når valget menyen kommer opp . Gi det samme filnavn som sprite navn. Gjør det samme for den pressede versjonen av knappen for å opprette objekter for begge.
6 p Med ett av objektene åpnet , legge til en hendelse ved å klikke på "Legg til hendelse " alternativet nær bunnen av vinduet. Klikk på " Mouse" fra følgende valg -menyen og deretter på " Venstre knapp " på den påfølgende menyen . Dette forteller datamaskinen at du oppretter en handling for når venstre museknapp er klikket på knappen din .
7
Legg en handling ved å velge " Gå til neste rom " på høyre side av skjermen . Dette forteller systemet at når knappen klikkes med venstre museknapp , skal programmet gå til neste rom av spillet.
8
Legg en annen hendelse , og velg enten "mus inn " eller " mus forlate ", avhengig av hvilken knapp du programmerer . Velg "change eksempel " på høyre side av skjermen, og velg deretter den andre knappen som du opprettet . Dette gjør knappen endre farger fra når musen er på det til når musen er av det ved å koble de to knappene du har opprettet.
9
Klikk "OK" og gjøre det samme for den andre knappen .
10
Lag et rom ved å velge "Create a Room " alternativet øverst i hovedskjermbildet . Velg den første knappen du opprettet og bruke musen til å dra den dit du vil at den skal være på menyen .
11
Lag en andre plass som vil senere bli en del av selve spillet . Legg andre knapper til det første rommet (som er din menyskjermen ) etter de samme prosedyrer og deretter teste at menyen fungerer ved å klikke på " Test Game. "