Game Maker er et videospill -making program som er designet av YoYo Games . Den er designet for å tillate brukere å lage videospill uten tidligere kunnskap om programmering eller erfaring mens det samtidig gjør at de med kunnskap om programmering for å bruke script språk for å skrive søknader og lage mer komplekse spill. Game Maker gir mulighet for mange typer spill og er intuitiv å lære. Forberede dine spill
Bestem hva slags spill som du ønsker å gjøre . Hvis du ønsker å lage et spill som Pac -Man , spiller mye Pac -Man først og ta notater på hvordan tegnene flytte og hva funksjonene er at du ønsker å etterligne . Lag en liste over funksjoner som du vil ha i spillet ditt, og deretter føre dem i den rekkefølgen du tror de ville trenge å være programmert , i hovedsak gi deg selv en to-do liste .
Lage et spill Simply
game Maker er egentlig en spillmotor . Mye som motoren på en bil , bygger du kroppen med spillet rundt det og gjøre en rekke forskjellige jakt spill hele kjører på de samme grunnleggende motoren. Mens programmet lover at du kan lage spill uten å måtte skrive noe kode , er realiteten at du må sette inn koden her og der for å få noen grad av detaljer i spillet og måten den spiller . Game Maker bruker en serie av dra og slipp- menyer for å gjøre den grunnleggende konstruksjonen så intuitivt som mulig , men da kan du bruke koden til å endre disse funksjonene for å gjøre spillet mer unik .
Resources
rommet er grunnleggende funksjon som du må starte med for alle spill . Rommet definerer plass hvor spillet foregår så hvis du ikke har et rom som er programmert , spillet vil ikke fungere . Hvert spill må ha ett rom på minimum.
Objekter er bygget med objektet ressurs og et objekt er noe som er inne på rommet for spillet ditt . Karakterer, våpen, power- ups, verktøy og møbler er alle objekter og må opprettes individuelt .
Sprites er hva objektet ser ut. Møbler ville stort sett handle på samme måte, men ville alle se annerledes fordi deres sprites er forskjellige.
Game Maker er en hendelse - baserte motoren der en hendelse skal utløse en handling som svar , og disse får lenket sammen for å danne en sekvens av hendelser som skaper spillet ditt .