Mange av de tidligste dataspill stole på tekst - baserte grensesnitt for gameplay deres . Noen av disse spillene har blitt klassikere , og folk i dag fortsatt spille og skrive nye tekst - baserte spill . Origins
En av de første tekstbaserte spill var Hamurabi ( utgitt i 1978 ) , der spilleren styrer økonomien i en babylonsk rike. Spille stort sett består av å legge inn tall knyttet til mengder jord og korn i et forsøk på å utvikle en stabil økonomi .
Interaktive Fiction Games
tallknusing spill som Hamurabi utviklet seg til interaktiv fiksjon , også kjent som " velge ditt eget eventyr , " spill eksemplifisert ved spill som Zork (utgitt 1980 ) . Spillerne blir presentert med en beskrivelse av deres miljø og skriv inn kommandoene (for eksempel " go north" ) som svar .
Rogue -aktige spill
annen type tekst - baserte spillet ble inspirert av Rogue ( utgitt i 1984 ) . I Rogue , er alfanumeriske tegn som brukes til å tegne et kart over lekeområdet , og skaper en pseudo - grafisk grensesnitt .
MUD
Den neste utviklingen i tekst - baserte spill ble slam ( multi -user dungeons ) utviklet på slutten av 1980-tallet. Slam er lik interaktive fiction spill, bortsett fra at de har flere spillere samtidig koblet via Internett eller et lokalt nettverk (mens interaktive fiction spill er single player ) .
Tekstbaserte spill I dag
Mens tekst - baserte spill har stort sett blitt erstattet av grafiske grensesnitt spill ( starter rundt 1990 ) , mange eldre spill er fortsatt tilgjengelig, og det er nettsamfunn for folk interessert eller involvert i å skrive nye. 1893 : En Verdens Fair Mystery (utgitt 2002 ) og lute Mot Bedlam (utgitt 2003 ) er eksempler på nyere tekst - baserte spill
.