RPG Maker XP er en verktøykasse og motor laget av det japanske selskapet , Enterbrain , for å lette etableringen av 2D konsoll - stil rollespill ( RPG ) , i likhet med de som produseres av SquareSoft i tidlig 90-tallet . RPG Maker XP har utviklet en stor fan følgende på grunn av sin popularitet og brukervennlighet. Du trenger:
Windows 98/XP/2000
800 Mhz prosessor eller bedre
DirectSound kompatibelt lydkort
128 MB RAM
1024x768 eller høyere videooppløsning
Vis flere instruksjoner
en
Lag et nytt prosjekt ved å klikke på "File " og deretter " New Project. " Gi det et mappenavn for lagring på harddisken din . Pass på å bruke bare alfanumeriske tegn og mellomrom for å sikre kompatibilitet på tvers av flere plattformer . Også gi en spilltittel , som kan inneholde alle tegn du liker, inkludert skilletegn . Du vil bli gitt et standard map inneholder bare gress å starte.
2
Lag et kart. For denne veiledningen bruker RPG Maker standard flis -sett , men du kan lage din egen med et bilderedigeringsprogram . Den første og viktigste aspektet til kart etableringen er å forstå RPG Maker XP er lag system . Kartene er laget i fire lag , og deres knappene er plassert mellom angre og blyant ikonene i verktøylinjen øverst på skjermen.
Lag en brukes for fliser som vil bli trukket under spilleren. Gresset flisene du har fått i RPG Maker XP sin standard map er i lag én .
Lag to er trukket over lag ett og spilleren . Hvis spilleren og et lag to flis er i samme posisjon , og spilleren er trukket under lag to fliser . Grener er et godt eksempel på lag to fliser. Lag to er også hvor du plasserer " impassible " fliser som vegger og låste dører.
Layer tre er trukket over lag ett, to og spilleren og eksisterer for å bidra til å skape en illusjon av dybde . For eksempel , når du tegner en skog , vil noen trær være i veien for andre trær , og du kan bruke lag to og tre sammen for å gi dybde til skogen ved å legge trær til begge.
Den endelige laget er arrangementet lag for objekter som ikke-spillbare figurer , eller NPC , og skattekister som vil ha litt programmering assosiert med dem slik at de er aktive.
for nå bruke standard Grovfôr flis -set og tegne en enkelt kart med et telt og noen trær . Kartene er tegnet på samme måte som som et tegneprogram : . Velge en flis , og trekke flisen på kartet ved å klikke på en plassering
3
Lag en døråpning hendelse for å transportere tegn til et annet kart . Akkurat nå har du et kart med et telt og noen trær på den. Du kan trykke på play-knappen og gå rundt kartet ditt , men ikke klarer å gjøre noe annet . Din neste oppgave er å lage et arrangement for å la karakteren din går inn i teltet .
Lag et nytt kart for å representere teltet inne . Høyreklikk inne i kartet liste nederst til venstre på skjermen . Du trenger ikke å tegne noe ennå. Gå tilbake til din første kartet og klikk på arrangementet lag ( kuben symbolet på verktøylinjen ) , og dobbeltklikk inngangen til teltet for å få arrangementet scripting skjermen. Du vil bli presentert med en dialog med mange alternativer , men bare noen få vil komme deg gjennom 90 % av dine design situasjoner . Sett "Trigger " for å player touch. Dette sikrer at hendelser inntreffer når en spiller karakter berører dem på kartet . Dobbeltklikk på "event kommandoer " boksen , velg " transfer spiller, " og sette et sted i andre kartet. Du vil bruke denne teknikken til å koble kart over hele kartet. Bygge et annet dør-arrangement for å gå ut av teltet og gå tilbake til det første kartet .
4
Gjør det slik at spillerne kan bli angrepet tilfeldig i andre kartet. Tross alt , hva er en RPG uten kamper ? Gå til kart eiendommer og dobbeltklikk på " Encounters " boksen . Legg til forhåndsbygde Ghost * 2 møter og sette " skritt gjennomsnittlig" til fem slik at spilleren vil bli angrepet i gjennomsnitt hvert femte trinn ved et parti av to spøkelser . Dette vil være en enkel kamp for spilleren å vinne .
5
Lag en NPC . Lag en annen karakter for spilleren å snakke med. Høyreklikk et rutenett plass enten kartet og velg " Ny hendelse. " Dobbeltklikk på grafikken , og velg en karakter sprite å representere denne NPC . Sikre "Flytt animasjon" er slått på, og sette den autonome bevegelsen for å tilfeldig . Dette vil føre til at NPC å gå rundt kartet i tilfeldige retninger .
Sett trigger til "Handling -knappen ", siden vi ønsker at spilleren skal kunne gå opp til NPC , trykk " Enter", og begynne samtalen. Handlingen for en vanlig RPG samtalen vil være " Vis tekst " hendelse innenfor arrangementet valgboksen . Bare skriv hva NPC vil si inn i boksen . I dette tilfellet har NPC si : "Her er et sverd . " Legg til et nytt tiltak ved valg boksen , " Endre Weapons , " og sette den til å øke spillerens rekke " Mythril Sword " av en. Det vil hjelpe dem å bekjempe spøkelser !