"Game Maker" er et program som tillater folk å lage sine egne PC-spill . Opprette et spill vil avhenge i stor grad på din egen kreativitet , designe spillet i ditt eget hode . De grunnleggende instruksjoner for "Game Maker" innebærer å skape hendelsene for spillet og bilder som representerer dem . Sprites
Sprites representerer alle bildene i spillet . For å laste opp en sprite, gå til Resources menyen , vil du gå her ofte mens å lage spillet . Velg " Lag Sprites "-kommandoen . I vinduet som vises , angi et navn for sprite din og klikk på "Load Sprite "-knappen . Dette bringer opp et annet vindu , der du trenger for å få Resources menyen og velge en av de mange. Bmp-bilder til å representere din sprite. Ved å trykke på "OK "-knappen vil lagre denne sprite.
Hendelser
Hendelser som objekter og lyder skaper handlingen i spillet . I Resources menyen , velg "Opprett Object " fra drop -down boks for å få opp Object Properties -boksen. Fra denne boksen , vil du velge navnet på objektet og velge alle ønskede handlinger for objektet . Bestem om du vil at denne gjenstanden skal være fast eller synlig . Med " Add Event" -knappen, kan du velge hendelser for objektet å gjøre. Den høyre side av sekstenmeteren har lister over trekk for ditt objekt til å utføre. Dobbeltklikk på en av disse trekkene for å få opp den neste boksen der du vil skrive inn detaljer om flyttingen , som hastighet og retninger. Legge til lyd på arrangementet , gå til Object Properties -boksen og velg " Collision " fra Add event -menyen , klikk deretter på " Sound "-ikonet i kolonnen Handling for å få opp Play Sound vinduet. Denne inneholder en liste over lyder for deg å gå inn i Sound feltet .
Rom
Rommene er hvor spillet foregår . Med " Lag rom "-kommandoen i Resources menyen, vil rommet Properties boks komme til syne . I den venstre navigasjonsruten , velg "Innstillinger" , du kan nå inn ditt eget navn og bildetekst for spillet ditt. Når du går til kategorien Objekter , dobbeltklikker du på " Object Name "-ikonet , som skal se ut som en utklippstavle . I vinduet som kommer opp , kan du finne dine lagrede gjenstander , legge dem til rommet ditt . Nå opprette en bakgrunn for rommet ved å gå til kategorien Bakgrunn og velge en av de tilgjengelige bakgrunner på listen.