Checkers er en av de eldste brettspill kjent mann, men som ikke gjør det noe mindre moro . Opprette en dam spillet i Flash er en ( relativt) rask måte å legge til noen interaktiv moro til en desktop applikasjon eller et nettsted . Denne opplæringen forutsetter at du har en avansert kjennskap til ActionScript 2 eller 3 programmering, inkludert en forståelse av funksjoner , variabler, matriser og matematiske funksjoner . Selve koden vil ikke bli lagt ut , heller du vil bli gitt en sjekkliste over alle trinnene du må program for å gjøre spillet fungerer. Du trenger
Adobe Flash CS2 , CS3 eller CS4
Avansert object-oriented/ActionScript kunnskap om programmering
Vis flere instruksjoner , Lag Graphics
1 < p> bakgrunnen for en dam spillet er ikke-interaktiv , slik at du bare trekke den ut på et lag av svart og rød rutete firkanter. Låse laget ned når du er ferdig med å tegne den.
2
Tegn brikkene brikkene selv. Disse kan være så enkelt eller komplisert som du vil ha dem, men de må være en navngitt symbol som du eksporterer for ActionScript i biblioteket alternativer .
3
Tegn " kinged " brikker grafikk så vel , og gi dem et navn som du eksporterer for ActionScript i biblioteket .
4
Lag noen lydeffekter som du vil ønske å bruke ( eksempler kan være en lyd for hver skyve stykke over bord, eller en hoppende lyd eller en " ta da ! " lyd for når en brikke er kinged ) . Importere disse lydene inn Flash bruke Fil-menyen og eksportere dem for ActionScript også.
Programmeringstrinnene
5
Først må du finne ut den nøyaktige x , Y koordinater på styret for alle juridiske torg som et stykke kan oppta i spillet . Lage en matrise i ActionScript å holde hver av disse koordinatene .
6
Lag en funksjon for å starte spillet (som vil plassere de svarte og røde brikker i visse steder på brettet i henhold til array ) . Denne funksjonen bør knyttes til en knapp synlig på scenen som sier " New Game ".
7
Opprett "på trykk" hendelse som vil tillate deg å klikke et stykke og dra det . Du vil også være lurt å lage en "på release" hendelse som vil slippe brikke når det har blitt flyttet .
8
Lag lagene . Du kan bruke variabler til å sette dine lag i grupper og sjekke når du flytter ( nedenfor) om en brikke er av " redTeam " eller " blackTeam " før noe annet å finne ut hva som vil skje før og etter et trekk er gjort.
9
Lag reglene ( funksjon) som bestemmer lovligheten av et trekk. Huske på slike regler som If ( nåværende posisjon ) er x deretter lovlige trekk vil være y og z , men hvis y er okkupert av en annen brikke da se etter at stykket er troskap , dersom venn da ingen bevegelse er tillatt i den retningen , hvis fiende , så sjekk for juridisk åpen plass utover det, hvis plassen er åpen deretter gi rom for en "hoppe "-funksjon.
Fortsett å skrive kode segmenter
10
Skriv funksjonen for hva som skjer når en brikke er hoppet . Spille av en lyd , fjerne hoppet stykke fra spillet og tilordne den nye x , Y koordinater i matrisen til hopping stykke.
11
Lag funksjonen som skjer hvis en fiende brikke får hele veien over hele linja å okkupere visse x , y posisjoner i arrayet ( de får " kinged ") . Dette vil være en enkel sjekk som skjer etter hver tur for å se om en vanlig brikke (rød eller svart ) inntar visse koordinater i matrisen . Hvis de gjør deretter spille av en lyd , og erstatte det stykke med en av de kinged stykker rett fra biblioteket ditt .
12
Lag regler som bestemmer hvordan en kinged brikke kan flytte . Dette vil avhenge sterkt av hvorvidt du ønsker å bruke slike regler som "flygende konger " i spillet. Tildele disse reglene til de kinged stykker.
13
Opprett hvis /da funksjon som vil kontrollere rekkefølgen /driften av spillet. Hvis ( den er rød Team turn) deretter ( svart teamet kan gjøre noe ), og hvis (rød Team har gjort et trekk ) da ( sjekk for å se om rødt Laget bare kinged ) , hvis ( kinged = sant da ) , er det fortsatt red team tur, hvis ( kinged = false da) det er nå svart team tur .
14
Lag din endgame /vinnende scenarier. Dette kan gjøres ganske enkelt ved å tildele en onEnterFrame funksjon som hele tiden sjekker antall brikker på brettet , og hvis en side brikker = 0 deretter kjøre Game Over funksjon, endre score ( hvis du holder den) , deaktivere alle andre funksjoner og vise Game Over /Victory melding.