En av de mest populære og varig videospill sjangere på PC er real- time strategi ( RTS ) spill. Mange spillere elsker spenningen ved kommanderende horder av enheter mot datamotstandere eller oftere , andre spiller. Hva er en Real- Time Strategi spill ?
Real- time strategispill er en avlegger av strategien sjanger som fokuserer på raske reflekser og bygging av strategier på fly. Dette er ganske kontrast til tradisjonelle turbaserte strategispill , som gir spillerne god tid til å tenke og planlegge sitt neste trekk .
Vanligvis real- time strategi spill er utgitt på PC , krever at spilleren til å flytte musen rundt for å velge enheter , bygge bygninger , samle ressurser , og er fokusert på å skape enheter raskere enn motstanderen din kan for å best ham på slagmarken .
Historie
Mange anser 1992 utgivelsen Dune II : The Building av dynastiet å være den første moderne sanntids strategispill. Selv om mange tidligere titler hadde ett eller to elementer som utgjør den moderne RTS , var Dune II den første til å samle dem i én pakke . Dune II hadde ikke multiplayer kamper mot andre menneskelige spillere, men de var gjennomførbart i Command and Conquer , utvikler Westwood Studios ' oppfølger til Dune II . Command and Conquer plasserte spillere i en alternativ virkelighet hvor fraksjonene av menneskeheten kjempet med moderne våpen over en ressurs som heter Tiberium
annen banebrytende RTS spill , Warcraft: . Orcs and Humans , ble utgitt rundt denne tiden , og det til slutt leqd utvikleren Blizzard å lage 1998-tallet StarCraft , som fortsatt er en av de mest spilte RTS spill i dag . Mange RTS -spillere anser det å være nesten perfekt , og det har blitt noe av en folkesport i Sør- Korea .
Terminologi
subkultur rundt RTS spill har skapt flere vilkår i løpet av årene som kan være forvirrende for nykommere. Her er noen raske forklaringer .
" Rushing " eller " Zerg rushing " er strategien for raskt å bygge lavt nivå angrep enheter for å forsøke å fange en motstander uforberedt tidlig i spillet . Det er generelt ansett som en billig , Unfun taktikk .
" Turtling " er strategien med å bygge opp forsvaret rundt en base, noe som gjør det ekstremt vanskelig å angripe. Noen spillere ser ned på skilpadde, og mange kart er laget for å motvirke det .
Siste Treff
Selv om ingen har satt nye standarder for sjangeren i veien StarCraft og Command and Conquer gjorde , har det vært en rekke interessante og unike spill utgitt
Warcraft III : . Reign of Chaos innført RPG - stil leveling -up for noen kraftige enheter , slik at spillerne kan tilpasse sine enheter forskjellig for hver spille .
Rise of Nations er et RTS spenner menneskets historie fra Civilization II designeren Brian Reynolds .
Supreme Commander bringer enestående skala til sjangeren . Spillere kan zoome ut for å få et fugleperspektiv , og enhetene er bygd i målestokk og kan telle i hundrevis ved slutten av spillet.
Company of Heroes forenkler ressursmodellen så du bare kontrollere sektorer av kartet , fokuserer mer på taktikk enn ressurs samling .
Sins of a Solar Empire opprettholder et RTS kjerne , men introduserer mange imperium -building mekanikere fra spill som Civilization , samt en galakse -wide følelse av skala .
The Future
Selv om de to sjangrene sprang opp langs den samme tidsrammen , har real- time strategi sjangeren ikke fulgt sine første - person shooter brødre i ekstrem mainstream. Real- time strategi spill er mye mer komplisert enn shooter titler , og er mindre egnet til spill på spillkonsoller snarere enn datamaskiner.
Imidlertid har enkelte forsøk på å bringe sjangeren til konsoller vært vellykket nylig. Age of Empires utvikleren Ensemble så noen suksess med Halo Wars til Xbox 360, og Electronic Arts har opprettholdt en jevn spiller base for sin konsoll Command and Conquer -porter . Hvis real- time strategi sjangeren bryter ut i mainstream , vil det være på en konsoll .