Nintendo Entertainment System (NES) fungerer gjennom samspillet mellom flere nøkkelkomponenter. Her er en forenklet oversikt:
1. Kassettinnsetting:NES bruker spillkassetter som inneholder spillkoden og dataene. Når en kassett settes inn i konsollen, etablerer den elektrisk kontakt med konsollens interne komponenter.
2. CPU og minne:NES har en sentral prosesseringsenhet (CPU), som er hovedprosesseringsbrikken som utfører spillkoden som er lagret i kassetten. Den fungerer sammen med systemets minne (RAM og ROM) for å laste, lagre og manipulere data.
3. Videoprosessor:NES sin videoprosessor, kjent som Picture Processing Unit (PPU), er ansvarlig for å generere spillets visuelle elementer. Den tar dataene fra CPU-en og oversetter dem til pikslene som vises på TV-skjermen.
4. Lydprosessor:Audio Processing Unit (APU), også kjent som Noise Generator og Square Wave Generator, produserer lydeffekter og musikk til spillet. Den genererer forskjellige bølgeformer og modulerer dem for å lage forskjellige lyder.
5. Kontrollere:NES bruker kablede kontroller med knapper og en retningsfelt (D-pad) for å gi brukerinndata for å kontrollere spillkarakterer og handlinger. Kontrollerne er koblet til konsollen gjennom porter på forsiden av systemet.
6. Grafikkskjerm:NES kobles til en TV via en RF-bryter eller en AV-kabel. Video- og lydsignalene som genereres av konsollen, overføres til TV-en, og viser spillets grafikk og lyd.
Når et spill spilles, leser CPU programkoden fra kassetten og utfører instruksjonene. Den henter data fra minnet og sender kommandoer til video- og lydprosessorene. Videoprosessoren genererer de tilsvarende bildene basert på spillets grafikkdata, og lydprosessoren produserer de riktige lydene. Resultatet er opprettelsen av en interaktiv spillopplevelse som brukere kan nyte ved å kontrollere handlinger på skjermen med kontrollerene.