1. Nettbaserte veiledninger og kurs:
en. Spillutvikling:CS50s introduksjon til spillutvikling (Harvard):Dette kurset gir en introduksjon til spillprogrammering ved bruk av C og andre språk, sammen med grunnleggende grafiske konsepter og spilldesignprinsipper.
b. Lær C – Lag ditt første spill (edX):Dette kurset lærer C-programmering samtidig som det veileder deg gjennom å bygge flere enkle tekstbaserte spill, og hjelper deg å forstå spilllogikk og grunnleggende programmering.
c. Spillprogrammering i C (Udemy):Dette kurset inkluderer praktiske prosjekter, som dekker emner som grafikk, animasjoner og lydintegrasjon i spillutvikling med C.
2. Bøker:
en. Programmering av spill-AI etter eksempel (Mat Buckland):Legger vekt på AI-teknikker for spillutvikling og inkluderer C-kodebiter og øvelser.
b. Begynn spillprogrammering med C++ (Anthony Deckard):Dekker spilldesignprinsipper og implementering i C++, men kjernekonseptene kan også overføres til C.
3. Åpen kildekode-spillmotorer:
en. raylib er et lett C-bibliotek som gir grunnleggende spillutviklingsfunksjonalitet og er et flott utgangspunkt for nybegynnere.
b. SDL (Simple DirectMedia Layer) er et populært C-bibliotek på tvers av plattformer for spillutvikling og multimedia.
4. Spillutviklingsplattformer:
en. GitHub: Mange åpen kildekode-spillprosjekter kan bli funnet på GitHub, hvor du kan lære ved å analysere eksisterende kode og teknikker.
b. GameMaker Studio 2: Selv om GameMaker ikke kun er C-basert, tillater det C-skripting, slik at brukere kan implementere tilpasset logikk i prosjektene sine.
c. Enhet: Selv om Unity primært bruker C#, støtter den også C++-skripting og kan gi deg et visuelt utviklingsmiljø når du lærer spillprogrammering med C.
5. Spillutviklingsfora og fellesskap:
en. Reddits /r/gamedev subreddit.
b. GameDev.net .
c. TIGSource .
d. Indie-spillutviklergruppe på Facebook.
6. Game Jams:
en. Delta i game jams hvor du kan lage et lite spill innen en begrenset tidsramme, og få verdifull praktisk erfaring.
Ved å kombinere disse ressursene kan du legge ut på en reise for å lære spillutvikling med C-programmering og bygge praktiske ferdigheter i å lage dine egne spill.