Fokus på bedriftsledelse: I motsetning til andre simuleringsspill som kan konsentrere seg om ulike aspekter som bybygging, jordbruk eller forvaltning av temaparker, setter tycoon-dataspill et spesifikt fokus på forretningsledelse og økonomiske strategier.
Bygge og administrere virksomheter: I tycoon-spill tar spillerne rollen som gründere eller administrerende direktører i virtuelle selskaper. Det primære målet er å etablere og vokse sine forretningsimperier, ofte med begrensede ressurser og utvide seg over tid.
Ressursallokering og beslutningstaking: Spillere må ta strategiske beslutninger angående ressursallokering, inkludert økonomi, stab, produksjon, markedsføring og mer. Disse valgene påvirker i stor grad suksessen eller fiaskoen til de virtuelle virksomhetene.
Utvidelse og konkurranse: Tycoon-spill involverer vanligvis et betydelig utvidelseselement. Etter hvert som spillerne utvikler seg, kan de utvide virksomheten, legge til nye produkter, utforske ulike markeder og delta i konkurransestrategier mot konkurrerende selskaper.
Langsiktige mål og vekst: Mens noen simuleringsspill kanskje bare krever at spillere fullfører spesifikke oppdrag eller nivåer, oppmuntrer tycoon-spill ofte til langsiktig spilling med pågående vekstmål. Spillere kan ha som mål å dominere bransjene sine, samle rikdom eller oppfylle spesifikke scenariobaserte mål.
Økonomisk kompleksitet: Mange tycoon-spill har intrikate økonomiske modeller som tett simulerer økonomiske prinsipper i den virkelige verden, som tilbud og etterspørsel, markedskonkurranse og svingninger i priser og ressurser.
Risikostyring: Som en del av virksomhetsstyringen står spillere i tycoon-spill overfor ulike risikoer, som markedsnedganger, økonomiske tilbakeslag og uforutsigbare hendelser som kan påvirke selskapene deres.
Innovasjon og forskning: Noen tycoon-spill inneholder også elementer av innovasjon, som lar spillere forske på og utvikle nye produkter eller teknologier for å oppnå konkurransefortrinn.
Totalt sett tilbyr tycoon dataspill en mer forretningsorientert tilnærming til simuleringsspill, med sterk vekt på strategisk ledelse, økonomiske strategier og vekstorientert spilling.