Spillkonsoller og stasjonære datamaskiner deler grunnleggende likheter når det gjelder input- og utgangsenheter, selv om de kan bli implementert annerledes. Her er et sammenbrudd:
Inngangsenheter:
* tastaturer og mus: Selv om det ikke er like vanlig i spill, kan både konsoller og stasjonære maskiner bruke tastaturer og mus til forskjellige oppgaver som å navigere i menyer, skrive inn chat eller få tilgang til nettlesere (hvis tilgjengelig).
* kontrollere: Dette er den viktigste likheten. Begge plattformene er avhengige av kontrollere for spill. Konsoller har dedikerte kontrollere designet spesielt for sitt økosystem, mens stasjonære brukere har mer fleksibilitet i å velge kontrollere (fra Xbox og PlayStation Controllers til spesialiserte racinghjul eller flypinner).
* berøringsskjermer: Noen konsoller som Nintendo Switch har berøringsskjermer, lik mange stasjonære datamaskiner, noe som gir direkte interaksjon med grensesnittet.
* Stemmeinngang: Både konsoller og stasjonære maskiner støtter i økende grad stemmekommandoer for navigasjon, søk og til og med spillkontroller.
* kameraer og bevegelsessensorer: Moderne konsoller og spill-PC-er kan bruke kameraer og bevegelsessensorer for gestgjenkjenning, forsterkede virkelighetsopplevelser eller til og med bevegelsesstyrte spill.
Utgangsenheter:
* skjermer: Begge plattformene bruker skjermer (skjermer eller TV -er) for å vise spillvisualene. Konsoller har ofte dedikerte HDMI -porter for kobling til TV -er, mens stasjonære maskiner vanligvis har forskjellige displayutganger som HDMI, DisplayPort eller VGA.
* lydsystemer: Konsoller og stasjonære maskiner bruker høyttalere eller hodetelefoner for lydutgang. Mange tilbyr omgir lydfunksjoner og avanserte lydinnstillinger for oppslukende spillopplevelser.
* skrivere: Selv om de ikke er direkte relatert til spill, kan begge plattformene koble seg til skrivere for å skrive ut spillrelatert innhold som kart, skjermbilder eller til og med spillhåndbøker.
Forskjeller:
* Integrasjon: Konsoller har vanligvis en mer integrert tilnærming, der maskinvaren og programvaren er tett koblet. Desktop -datamaskiner tilbyr større fleksibilitet i valg av komponenter, periferiutstyr og operativsystemer.
* Tilpasning: Desktop -brukere har mer kontroll over tilpasning av inputenheter og periferiutstyr, mens konsoller ofte tilbyr begrensede alternativer.
* tilkobling: Mens begge plattformene kan koble seg til nettverk, har konsoller vanligvis dedikerte nettverksgrensesnitt optimalisert for online spill, mens stasjonære maskiner tilbyr flere alternativer for nettverkstilkobling.
Totalt:
Til tross for disse forskjellene, forblir de grunnleggende prinsippene for input og output de samme. Både spillkonsoller og stasjonære datamaskiner er avhengige av enheter som oversetter brukerhandlinger til instruksjoner for systemet og presenterer resultatene tilbake til brukeren.