Det er vanskelig å finne det * absolutte * første håndholdte dataspillet, ettersom tidlige former for teknologien eksisterte før begrepet "håndholdt datamaskin" ble mye brukt. Noen sterke utfordrere for tittelen inkluderer imidlertid:
1. "Tennis for to" (1958)
* ikke teknisk håndholdt :Det var et prototypespill som ble spilt på et oscilloskop koblet til en datamaskin, men det regnes som det første dataspillet som noen gang er opprettet. Dets enkelhet og spillmekanikk banet vei for senere håndholdte enheter.
2. "Game &Watch" -serien (1980)
* Først kommersielt vellykket håndholdt: Denne serien ble opprettet av Nintendo, og inneholdt dedikerte spillkonsoller med LCD -skjermer og enkle knappekontroller. De introduserte ikoniske karakterer som Mario og Donkey Kong, og revolusjonerte det bærbare spillmarkedet.
3. "Microvision" (1979)
* En av de første dedikerte håndholdte konsollene: Den ble utviklet av Milton Bradley, og inneholdt utskiftbare kassetter for forskjellige spill. Selv om det ikke er så kommersielt vellykket som spillet og klokken, viste det potensialet til dedikerte håndholdte spillenheter.
4. "Mattel Auto Race" (1976)
* Et av de tidligste håndholdte elektroniske spillene: Det var et enkelt spill med en roterende skive for å kontrollere bevegelsen til en bil. Det var en enorm suksess og styrket markedet for bærbar spill.
Andre tidlige utfordrere:
* "Simon" (1978) - Et minnespill som innebar å gjenta en sekvens av fargede lys.
* "Pocket Computer" (1977) - En serie enheter som kan kjøre grunnleggende programmer og spill.
Det er viktig å merke seg at:
* De tidligste håndholdte spillene var ofte ikke datamaskinbasert, men brukte i stedet elektroniske kretsløp for enkel spill.
* Definisjonen av et "dataspill" kan diskuteres, spesielt når man vurderer tidlige iterasjoner som manglet sofistikerte prosessorer.
Til syvende og sist er "First Handheld Computer Game" et spørsmål om tolkning og avhenger av hvordan du definerer "håndholdt" og "dataspill." Imidlertid representerer eksemplene ovenfor noen av de tidligste og mest innflytelsesrike trinnene i utviklingen av bærbar spillteknologi.