Det er umulig å definitivt si hvilket spill som er det "vanskeligste" ettersom vanskeligheten er subjektivt og avhenger av individuell dyktighet, erfaring og lekestil. Noen spill blir imidlertid konsekvent sitert som notorisk utfordrende:
Klassiske vanskelige spill:
* Dark Souls Series: Kjent for å straffe kamp, kryptisk lore og utilgivende verdensdesign.
* Bloodborne: En fartsfylt, brutal handling RPG som belønner aggresjon og presis timing.
* Cuphead: Et visuelt fantastisk løp-og-gun-spill med presise kontroller og sjefkamper som krever mestringsmønstre.
* Ninja Gaiden Black: Et brutalt utfordrende actionspill med fokus på presisjon og hastighet.
* kontra (NES): Et klassisk løp-og-gun-spill kjent for sin høye vanskeligheter og utfordrende nivåutforming.
Moderne vanskelige spill:
* Elden Ring: En viltvoksende RPG med åpen verden med utfordrende kamp, komplekse systemer og utilgivende miljøer.
* Hollow Knight: En Metroidvania med intrikat verdensdesign, utfordrende sjefkamp og fokus på plattformferdighet.
* Celeste: En plattformspiller som legger vekt på presise kontroller og raske reflekser, med fokus på å overvinne vanskelige utfordringer.
* Sekiro:Shadows dør to ganger: Et utfordrende actionspill med fokus på parrying og aggressiv kamp.
* Nioh 2: En utfordrende handlings -RPG med fokus på samurai -kamp, intrikate våpensystemer og vanskelige fiender.
Andre utfordrere:
* Super Meat Boy: En plattformspiller kjent for sine utilgivende presisjon og utfordrende nivåer.
* Binding av Isak: En roguelike med fokus på utforskning og utfordrende kamp.
* Spelunky 2: En roguelike plattformspiller med fokus på utforskning, ressursstyring og utfordrende miljøer.
Faktorer å vurdere:
* sjanger: Ulike sjangre har forskjellige vanskelighetskurver. For eksempel legger plattformspillere ofte vekt på presisjon og timing, mens RPG -er fokuserer på strategi og ressursstyring.
* spillerferdighet: Den opplevde vanskeligheten med et spill varierer basert på spillerens erfaring og ferdighetsnivå.
* spilldesign: Vanskeligheten med et spill kan påvirkes av faktorer som spillets mekanikk, kontroller, nivådesign og tempo.
Til syvende og sist er det "hardeste" dataspillet subjektivt og avhenger av den enkelte spiller. Spillene som er nevnt ovenfor blir imidlertid konsekvent rost for sitt utfordrende spill og er verdt å utforske for de som søker en krevende spillopplevelse.