Selv om joysticks ikke er så vanlige som de en gang var, brukes de fremdeles i flere typer spillsystemer:
arkadespill:
* Klassiske arkadeskap: Mange klassiske arkadespill, som Pac-Man, Street Fighter og Donkey Kong, bruker fortsatt joysticks som den primære inngangsmetoden.
* moderne arkadeskap: Noen moderne arkadeskap, spesielt de som er designet for kampspill eller spill med retro-tema, har fremdeles joysticks.
PC -spill:
* sim racing: Racing -simulatorer som Iracing og Assetto Corsa Competizione bruker joysticks for styring, spesielt når de er sammenkoblet med andre periferiutstyr som et hjul og pedaler.
* Flight Simulators: Flight -simulatorer har ofte joysticks for å kontrollere flyets tonehøyde, rulle og gjestende.
* Noen actionspill: Noen actionspill, spesielt de med kjøretøy eller kompleks bevegelsesmekanikk, kan tilby joystick -støtte for forbedret kontroll.
Konsollspill:
* Fighting Games: Noen kampspill, for eksempel Tekken -serien, tilbyr fortsatt joystick -støtte for konkurrerende spillere som foretrekker nøyaktigheten og presisjonen til en joystick.
* Retro -konsoller: Retro -konsoller som Super Nintendo Entertainment System (SNES) og Nintendo 64 brukte joysticks til visse spill.
Andre spillenheter:
* MAME (Multiple Arcade Machine Emulator): Mame er en populær emulator som lar brukere spille klassiske arkadespill på datamaskinene sine. De fleste MAME -konfigurasjoner inkluderer joystick -støtte.
* Retrogamingkonsoller: Noen retro-gaming-konsoller designet for å spille klassiske spill, som Raspberry Pi og Retropie, tilbyr joystick-kompatibilitet.
Merk: Mens noen moderne konsoller som PlayStation 5 og Xbox Series X tilbyr joystick -støtte for spesifikke spill, er de ikke først og fremst designet for joystick -bruk. Disse konsollene er vanligvis avhengige av kontrollere med doble analoge pinner.
Det er viktig å huske at bruken av joysticks varierer avhengig av spillsjangeren, plattformen og personlige preferanser. Selv om de ikke er så utbredt som de pleide å være, er joysticks fortsatt en populær inngangsmetode for spesifikke spillapplikasjoner.