Det er vanskelig å finne en enkelt "start" -dato for online spill, da den utviklet seg gradvis over tid. Her er en oversikt over viktige øyeblikk:
Tidlig begynnelse (1960-tallet-1970-tallet):
* 1960 -tallet: De første online spillene var tekstbaserte ved hjelp av mainframe-datamaskiner og oppringt tilkoblinger. Disse var først og fremst for forsknings- og militære formål.
* 1970 -tallet: Tidlige "Multi-User Dungeons" (MUDS) dukket opp, der spillerne samhandlet med hverandre og miljøet gjennom tekstkommandoer. Dette la grunnlaget for det sosiale aspektet av online spill.
The Dawn of the Internet (1980s-1990s):
* 1980 -tallet: Fremveksten av personlige datamaskiner og utviklingen av internett letter mer tilgjengelig online spill.
* 1990 -tallet: Grafiske online spill som "Doom" (1993) og "Quake" (1996) popularisert online multiplayer. Fremveksten av MMORPGs (massivt multiplayer online rollespill) som "Ultima Online" (1997) og "EverQuest" (1999) drev videre drevet online spill til mainstream.
The Modern Era (2000s-Present):
* 2000s: Høyhastighets internettforbindelser, forbedret grafikk og fremveksten av spillkonsoller med online muligheter gjorde online spill mer tilgjengelig og utbredt.
* Til stede: Online spill er nå en bransje på flere milliarder dollar, som omfatter forskjellige sjangre, plattformer og lokalsamfunn.
For å oppsummere:
* Mens tekstbaserte spill eksisterte på 1960- og 1970-tallet, ble ekte fremvekst av online spill som vi vet at det skjedde på 1990-tallet med ankomsten av Internett og grafiske flerspillerspill.
* begynnelsen av 2000 -tallet så en økning i online spillets popularitet med utvikling av høyhastighets internett- og spillkonsoller med online muligheter.
Det er verdt å merke seg at utviklingen av online spill pågår. Bransjen fortsetter å innovere med nye plattformer, teknologier og spillopplevelser.