Den tredimensjonale ( 3 -D )-funksjonen i Adobe Photoshop CS4 er en del av den utvidede pakken. 3-D tillater et virtuelt objekt som skal importeres inn i en PSD arbeidsområde og manipuleres som om det var en ekte gjenstand, før de blir gjengitt som en to- dimensjonal (2- D) bildefil. Den utvidede image sett gir også mulighet for å male direkte på objekter , uten å måtte eksportere tekstur filer og evaluere UV- maps . På tross av disse kraftige nye funksjoner , er det noen begrensninger som selv Adobe erkjenner . Ingen objekter med mer enn 100 Tekstur
Mange grafiske designere bruker sofistikert maskinvare for å sikre at deres bildefiler laste sømløst . Adobe Photoshop er 3 -D -funksjonen vil stall og krasjer hvis du prøver å importere en 3 -D objekt som refererer mer enn 100 separate strukturer, uavhengig av om maskinvaren kan håndtere belastningen .
Bilder Ingen 3DS Maks 2009 Støtte for DAE
etter å male direkte på en modell , mange grafiske designere liker å eksportere sin modell fra Photoshop til et format som en 3 -D animasjon programvarepakke kan bruke. For Photoshop CS4 , er en av disse eksportalternativene DAE . Utviklet av ikke-for -profit teknologi samarbeid, Khronos Group, gjør dette formatet normalt for sømløs deling av digitalt innhold mellom ulike manipulasjon programmer --- spesielt 2 -D til 3 -D. Imidlertid vil DAE filer som er eksportert fra Photoshop CS4 ikke åpne ordentlig i 2009-versjonen av 3 -D Studio Max .
Halo effekt på oppsamplet modeller
3 - D modeller som har teksturer tekstur filene konverteres til 32 -bits fra lavere bitrater vil produsere en glorie effekt når det blir malt direkte i Photoshop . Ofte teksturene i eldre modeller kommer i lavere bitrater å tillate dem å gjengi raskere i animasjoner og andre 3D- prosjekter . Denne konverteringen problemet vil sannsynligvis være et større problem ved import av eldre modeller i prosjektet .
Kan ikke arbeide på en modell Off- Canvas
En av fordelene er et tre -D modell innenfor en Photoshop-fil er evnen til å manipulere plasseringen av modellen slik du ønsker . Dette kan inkludere å gjøre modellen delvis forlate rammen av visningen ( en bil kjører ut av en scene , for eksempel) . Dessverre , vil direkte maleri på modellen ikke fungerer for modeller som er flyttet ut av scenen . Pass på å gjøre alt maleri arbeid mens modellen er helt i visningen og deretter plassere den for den endelige sammensetningen .