3D modellering er komplisert og mangefasettert prosess , vanligvis involverer flere personer som utfører ulike oppgaver . En 3D-modell må være modellert , teksturert, og i noen tilfeller , rigget for bevegelse. En viktig del av prosessen er å skape UV kartet. Et UV kartet fungerer som en guide, slik at kunstnere kan bruke verktøyene i et program som Adobe Photoshop til å male teksturer på modellen , som slår en livløs blob til noe mer realistisk . En feil som mange mennesker først gjøre når du bruker Maya tenker at de må kopiere og lime inn for å få kartet fra Maya til Photoshop. Heldigvis gir Maya et verktøy for dette formålet . Instruksjoner
en
Åpne Maya . Velg " File " fra menyen og velg " Open". I dialogboksen som vises , finn en fil du vil få UV kartet fra og åpne den .
2
Endre valget modus til polygonal . Merk hele polygonal overflaten av modellen .
3
Velg " UV Texture Editor. " I dialogboksen som åpnes , velg " polygoner " og velg "Snapshot ".
4
navn på filen i " Snapshot" dialog " something_uv " og velge hvor du vil lagre det til . Gjøre størrelsen 1024 x 1024 og filtypen " Targa " eller " PNG . " Klikk "OK".
5
Åpne Photoshop . Velg " File " fra menyen og velg " Open". I dialogboksen som vises, finn bildet du nettopp lagret fra Maya og åpne den. Du kan nå bruke verktøyene i Photoshop for å male en tekstur kart for modellen.