? Videooppsampling og downsampling er to konkrete tilfeller av en avbildning prosess som kalles " resampling ". Når du gjør et bilde større eller mindre i oppløsning eller dimensjoner , må Adobe Photoshop storleiken på bildet for å finne ut hvordan du fyller ut de nye piksler opprettet mellom originaler ( når du forstørrer ) eller hvilke av de originale piksler bør beholdes og hvilke som skal kastes (ved å redusere størrelsen ) . Bakgrunn
Når du tar et bilde av en naturlig scene ved hjelp av et digitalt kamera, må kameraet konvertere den scenen i en diskret rutenett av piksler. Det samme gjelder for bilder på en datamaskin fra andre fysiske kilder, for eksempel et skannet fotografi eller dokument. Denne prosessen kalles " sampling ".
Når et bilde er i et digitalt medium , du ikke lenger har tilgang til annen informasjon om scenen som det oppsto utover piksler i bildet . Dette betyr at når du endrer størrelsen på et bilde , kan Photoshop ikke fylle hullene i dataene med informasjon fra selve scenen ; . Stedet , må det " sampling " bildet for å konstruere en tilnærming til den opprinnelige scenen
Videooppsampling
oppsampling er den type resampling at Photoshop utfører når du forstørrer et bilde . Når bildet forstørres, vil de opprinnelige piksler da bli plassert lengre fra hverandre , og søknaden må "gjøre opp " de nye piksler mellom dem , ved hjelp av en passende tilnærming av den opprinnelige scenen .
downsampling
nedsampling er det motsatte av oppsamplingsfunksjonen , brukes når et bilde blir gjort mindre . Selv krymper et bilde ikke trenger å fylle på ny plass som i tilfelle av oppsamplingsfunksjonen , kan Photoshop fortsatt bruke en tilnærming for å bevare så mye informasjon om bildet som mulig.
For eksempel vurdere et bilde laget opp av vekslende svarte og hvite piksler. Hvis du krympe dette bildet til halve størrelsen av direkte prøvetaking verdiene av annenhver piksel , vil du ende opp med en helt hvit eller svart bilde . En bedre tilnærming metoden er nødvendig for å sikre at slike opplysninger ikke går tapt.
Interpolation
tilnærmelser til den opprinnelige scenen brukes av upsampling og downsampling er generert av en prosess kalt " interpolering . " Når du forstørrer et bilde , interpolerer Photoshop nye piksler i bildet av databehandling gjennomsnitt fra de omkringliggende bildepunktene at den vet om i det opprinnelige bildet . Den utfører tilsvarende beregninger når du krympe et bilde for å finne ut hvordan å blande de opprinnelige piksler for å generere det nye bildet .
Metoder
Photoshop støtter tre viktigste metoder for interpolering . Nærmeste nabo interpolering fyller hver ny piksel i et forstørret bilde med samme farge som nærmeste opprinnelige pixel til det, men dette fører til at bildene skal vises " klumpete " og lav kvalitet.
Bilinear og bicubic interpolering er metoder som resulterer i høyere kvalitet . Bilineær interpolering beregner gjennomsnitt av de nærmeste fire omliggende piksler, bicubic bruker 16 omkringliggende bildepunktene . I mange tilfeller bildene genereres av disse to metodene vil se like ut, men den ekstra informasjonen som brukes av bicubic interpolering bidrar til å bevare fine detaljer , både når du forstørrer og krymper bilder.