? Meste av innholdet som en bruker manipulerer i Photoshop er raster baserte --- punktgrafikkbilder . De fleste av verktøyene er utformet for å operere på denne typen av data. Annet innhold eksisterer, er imidlertid at ikke eller er ikke helt raster basert: type, figurer, fyll lag, smartobjekter , video, 3D . Ofte brukerne må fusjonere dette innholdet med fotoinnhold eller annet raster - basert innhold for å skape en endelig stykke kunstverk . For å gjøre dette bruker de Rasteriser kommandoen til å transformere ikke- punktgrafikk i pixel baserte data som kan slås sammen med andre lag og fullt redigert med alle Photoshops pixel - baserte verktøy . Vektor skjerm
De to mest rastrert elementer er form og typer lag av --- begge inneholder vektordata . I motsetning til raster bilder Photoshop viser punkter, linjer og plan som utgjør vektor tegningene med underliggende matematisk eller algoritmisk informasjon. Dette betyr at de ikke trenger å bli manipulert piksel for piksel ; . Stedet , kan brukerne velge dem med et enkelt klikk , skalere og rotere dem uten å redusere bildekvaliteten , endre sin farge eller andre attributter med letthet og skrive dem til enhver oppløsning
Type lag
inntil en bruker bestemmer om en endelig sammensetning type bør forbli som vektorgrafikk på sitt eget lag . Det er ikke mulig , for eksempel å velge en skriftstørrelse og stil , Rasteriser type , bruke en blur (eller lignende pixel basert) filter og endre ens sinn og gå tilbake og bare endre skriftstørrelse og stil . Type, etter sin art , må forbli i vektorform under foreløpige oppsettet slik at endringer i skriftstørrelse eller stil blir klare og skarpe til enhver setting. Brukere bør Rasteriser typen bare etter at de fleste typografi avgjørelser er komplett og endringer må være ferdig på pixel nivå .
Formlag
Når en bruker oppretter en ny form ved hjelp av noen av formen verktøyene , skaper Photoshop et nytt lag bestående av en fill layer - fylt med gjeldende forgrunnsfarge - koblet med en vektor maske i form av hva brukeren tegnet. I motsetning til å tegne figurer i vektor illustrasjon applikasjoner , tegning i Photoshop inneholder flere trinn : dekker det aktive laget med et fyll lag , genererer en vektor maske basert på hva brukeren uavgjorte og avsløre alle deler av underliggende lag dekket av masken . Forstå form rasterisering krever forståelse disse trinnene .
Shape rasterisering
Photoshop tilbyr tre alternativer for rastreringsenhet et formlag . Kommandoen: Layer > Rasteriser > Vektormaske forlater fill layer del av en form urørt , men konverterer vektormasken del i en vanlig lagmaske som , for eksempel , kan en bruker redigere med en børste. Kommandoen: Layer > Rasteriser > Fill innhold forlater vektormasken delen av formlag urørt , og i stedet konverterer fill lagparti inn i en vanlig raster lag fylt med samme farge som den opprinnelige fill lag . Endelig kommandoen : fusjonerer Layer > Rasteriser > Shape fyllet laget og vektormasken skape et vanlig lag uten en maske der kun områder som var under vektormasken fasong inneholder farge
. andre lag : Fill , Smart Objects , video og 3D
rastreringsenhet en fill layer via Layer > Rasteriser > Fill innhold konverterer fill del av laget inn i en vanlig raster layer og forlater lagmaske urørt - sammenlignes med å lage et formlag og ringer Layer > Rasteriser Vektormaske etterfulgt av Layer > Rasteriser > Fill innhold . Rastreringsenhet en smartobjektlaget bryter Smart Object link med den opprinnelige filen og gjør den til en vanlig raster layer klar for pixel redigering. Med Video eller 3D-lag rasterisering brukeren velger en enkelt videobilde eller en bestemt 3D synsvinkel henholdsvis og rastrerer at for å skape et enkelt redigerbare todimensjonal stillbilde raster layer .