XUL eller XML User Interface Language , er et språk som kan brukes til å lage applikasjoner og brukergrensesnitt for Mozilla -plattformen. XUL tillater utviklere å lage grafiske brukergrensesnitt som mix teknologier som XML, HTML og CSS , og kan kjøres enten tilkoblet eller frakoblet fra Internett . XUL maler tillate utviklere å legge inn data i XUL dokumenter ved å definere et sett med regler som brukes til å lage programmer som kan dra nytte av eksterne datakilder , skille data fra selve programmet. Du trenger
En nettleser basert på Gecko layout -motoren , som for eksempel Firefox eller Camino
tekst editor
Vis flere Instruksjoner
Hvordan lage en mal i XUL
en
Åpne en teksteditor og opprette en ny fil som heter characters.xml . Skriv inn noen XML i filen som definerer en rot element med fem underordnede elementer : en < xml ? XML vil bli brukt til å fylle en liste definert i XUL mal. Lagre characters.xml
2 Rediger characters.xml og legge til et navn attributtet og et dyr attributt til hver av karakter XML-elementer , plassere attributtverdier inne anførselstegn : .
xml version = " 1.0" >
< /karakter >
< /tegn >
< /karakter >
< /tegn >
< /tegn > ;
< /tegn >
Lagre og lukk characters.xml
3
Bruk en tekst-editor for å lage en fil som inneholder XUL . mal. Skriv inn XML versjon header og en element inne i filen og legge til en standard xmlns navn plass til element: < ? Xml version = " 1.0" >
< vindu filen som characters.xul .
4
Fortsett å redigere characters.xul og legge til en element til filen , plasserer den mellom og < /vindu > element tags . Bruk en datakilde attributt for å indikere at listen bør få sine data fra characters.xml . Sett dommeren attributt til "* " ( dummy verdi ) og querytype attributt til " xml" å fortelle mal byggmester som XML-syntaks vil bli brukt. Lukk < /listeboksen > element : < ? Xml version = " 1.0" >
< vindu xmlns = " http://www.mozilla.org/keymaster /gatekeeper /there.is.only.xul " >
< /listeboksen >
< /vindu >
Lagre characters.xul .
5
Fortsett å redigere characters.xul og legge til en element til filen , plassere den mellom og < /listeboksen > element koder. Legg til en element mellom og < /template > element tags , ved hjelp av uttr attributtet for å hente tegnet elementer fra characters.xml filen. Lukk spørringen tag: < ? Xml version = " 1.0" >
< vindu xmlns = " http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there . is.only.xul " >
< spørring characters.xul .
6
Fortsett å redigere characters.xul og legge til et element til filen , plassere den etter element . Element Innholdet vil definere innholdet som vil bli generert for hver spørring resultat : < ? Xml version = " 1.0 " >
< vindu xmlns = " http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul " >
< listeboksen datakilder =" people.xml " ref = " * " querytype = " xml " >
< spørring characters.xul .
7
Fortsett å redigere characters.xul og legge til to elementer mellom og < /action > element koder. Bruk etiketten attributtet for å indikere at den første listen elementet skal bruke " name "-attributtet fra tegnet elementer i characters.xml . Bruk etiketten attributtet for å indikere at den andre listen elementet skal bruke " dyr "-attributtet fra tegnet elementer i characters.xml . Legg til en uri attributt til begge listeelementer , ved hjelp av verdien , som er standardverdien for XML- maler "?" : En < ? Xml version = " 1.0 "> < vindu xmlns = " http ://www.mozilla.org /Keymaster /gatekeeper /there.is.only.xul " >
;
< /query >
< listitem uri = "?" label = " ? name"> < /listitem >
< listitem uri = "?" og nær characters.xul .
8
Bruk en Mozilla nettleser, for eksempel Firefox , for å åpne characters.xul . Kontroller at innholdet i characters.xml er lastet inn i listen definert i xul mal.