Pakker som mottas etter det planlagte spilletid anses som tapt fordi de ikke kan spilles ut i rekkefølge, og kan derfor ikke brukes til å rekonstruere den originale lyd- eller videostrømmen. Dette kan forårsake problemer som lyd- eller videoavbrudd eller leppesynkroniseringsfeil.
Det er flere grunner til at pakker kan mottas for sent, inkludert:
* Nettverksbelastning: Når et nettverk er overbelastet, kan pakker bli forsinket eller til og med droppet. Dette kan skje når det er for mye trafikk på nettverket, eller når det er et problem med nettverksinfrastrukturen.
* Bufring: For å jevne ut variasjoner i nettverkstrafikk bruker enheter ofte buffere for å lagre pakker. Men hvis bufferen er for liten, kan pakker slippes når bufferen fylles opp.
* Behandlingsforsinkelser: Enheter som mottar pakker må kanskje også behandle dem før de kan spilles ut. Denne behandlingen kan ta tid, og hvis det tar for lang tid, kan pakker mottas etter planlagt utspillingstid.
For å unngå tapte pakker er det viktig å sørge for at nettverket ikke er overbelastet, at bufferne er store nok, og at enhetene som mottar pakker er i stand til å behandle dem raskt.