klientprogramvare Henviser til alle programvareapplikasjoner som kjører på en klientdatamaskin, som er en enhet som ber om tjenester fra en server. Det samhandler med serverprogramvare for å få tilgang til ressurser og tjenester som er tilgjengelige i et nettverk.
Nøkkelegenskaper for klientprogramvare:
* ber om tjenester fra en server: Klientprogramvare initierer forespørsler til en server for data, ressurser eller behandling.
* kjører på en klientdatamaskin: Den fungerer på brukerens enhet, for eksempel en skrivebord, bærbar PC, smarttelefon eller nettbrett.
* gir et brukergrensesnitt: Klientprogramvare presenterer vanligvis et grafisk eller tekstbasert grensesnitt for brukere å samhandle med serverens tjenester.
* Kommuniserer med serveren: Den bruker protokoller som HTTP, FTP eller TCP/IP for å etablere tilkoblinger og utveksle data med serveren.
* behandler serversvar: Den mottar og tolker svar fra serveren, og presenterer resultatene for brukeren.
eksempler på klientprogramvare:
* Nettlesere: Brukes til å få tilgang til nettsteder som er vert på webservere.
* E -postklienter: La brukere sende og motta e -postmeldinger via e -postservere.
* Filoverføringsklienter: Aktiver overføring av filer mellom klient- og servermaskiner.
* Remote Desktop Software: Lar brukere kontrollere en ekstern datamaskin over et nettverk.
* Spillklienter: Koble til spillservere for å delta i flerspillerspill.
Typer klientprogramvare:
* tynne klienter: Lette applikasjoner med minimal funksjonalitet som er veldig avhengige av serveren for behandling.
* Tykke klienter: Funksjonsrike applikasjoner som utfører betydelig behandling lokalt på klientenheten.
* Nettbaserte klienter: Åpnet gjennom nettlesere og bruker nettteknologier for funksjonalitet.
Oppsummert er klientprogramvare programvaren som lar brukere samhandle med servere og bruke sine tjenester, og gir en bro mellom brukeren og ressursene som er tilgjengelige i et nettverk.