Det ultimate målet for et program er å løse et problem . Problemet kan være enkle, for eksempel et program som sjekker for feilstavede ord i et tekstdokument , eller komplekse , for eksempel et program som brukes til å lage en database . Uavhengig av problemet, hvis det aktuelle programmet ikke løser effektivt problemet og gi et middel for brukeren å lage en løsning , er det ikke effektivt, og faller kort av målet sitt . Skrive god programvare starter med en analyse og design dokument som tar brukerens behov og skaper en plan for å tilby løsninger . Du trenger:
Programvare forespørsel detaljer en Business regler , prosedyrer
Tilgang til sluttbrukere
Presentasjon programvare ( valgfritt )
Vis flere instruksjoner
definere problemet
en
Vurdere forespørsel ved først å se på det store bildet. Pass på at du forstår hva brukeren ber om . Spør sondering " hvem, hva , hvor, når , hvorfor og hvordan " spørsmål for å komme til roten av problemet .
2
Definer prosjektets omfang og begrensninger . For eksempel , hvis forespørselen er for et program for å computerize en bok - bestillingssystem , evaluere dagens bestillingssystem fra begynnelse til slutt . Definere og etablere prosjekt grenser og identifisere prosjektbegrensinger du må arbeide innenfor , slik som eksisterende maskinvare eller en begrenset tidsramme for prosjektet er ferdig.
3
Se på sluttbrukeren . Intervju og observere menneskene som skal bruke programvaren på en daglig basis for å bestemme hvordan programvaren må fungere for å imøtekomme anmodningen , og hvordan du kan designe det nye systemet som passer brukernes behov . Identifisere brukeren -relaterte faktorer som kan påvirke prosjektet , for eksempel hvordan ferdighetsnivået til sluttbrukere kan påvirke krav til opplæring.
4
Bestem gjennomførbarhet og presentere anbefalinger. Gi en skriftlig vurdering av anmodning om å inkludere et overslag over kostnader , fordeler tidsplan for ferdigstillelse, og din anbefaling om programvaren vil effektivt ta den oppgitte problem .
Klargjør Analysis and Design Document
5
Utvikle en dataflyt diagram og prosess beskrivelse. En dataflyt diagram forklarer hva programmet skal gjøre, og en prosess diagram viser hvordan programmet vil gjøre det. For eksempel vil en dataflyt diagram og prosessbeskrivelse for en bok - bestillingssystem dokumentere og beskrive prosessen , steg-for- steg , fra å velge riktig bok å skrive boken i lagerbeholdningen .
6
Lag en data ordbok som definerer og beskriver nødvendige data elementer og kombinerer disse elementene inn data poster . For eksempel i boken - bestillingssystem , eksempler på data elementer inkluderer boken navn , ISBN , forfatter og pris. Disse elementene deretter kombineres for å danne en bok rekord , andre elementer, for eksempel leverandørens navn, kontonummer , og salgsrepresentant , kan kombineres for å danne en leverandør posten
7
Kombiner dataflyt diagram , . prosessflytskjemaer beskrivelser, og data ordbok i et dokument pakke som beskriver programmet i en logisk , skriftlig format du kan bruke til å lage et program prototype eller fungerende modell av programmet .