Systemutviklingslivssyklusen (SDLC) er et rammeverk som beskriver trinnene som er involvert i utvikling og implementering av et nytt programvaresystem. SDLC kan deles inn i følgende hovedstadier:
1. Planlegging :Planleggingsstadiet innebærer å samle krav fra interessenter, identifisere prosjektomfang og mål og definere en prosjektplan.
2. Analyse :Analysestadiet innebærer å studere kravene mer detaljert og identifisere funksjonelle og ikke-funksjonelle krav.
3. Design :Designstadiet innebærer å lage en detaljert design av systemet, inkludert dets arkitektur, komponenter og grensesnitt.
4. Implementering :Implementeringsstadiet innebærer koding og testing av systemet i henhold til designet.
5. Testing :Testfasen innebærer å verifisere og validere systemet for å sikre at det oppfyller kravene.
6. Implementering :Utrullingsstadiet innebærer å installere systemet i produksjonsmiljøet og gjøre det tilgjengelig for brukerne.
7. Vedlikehold :Vedlikeholdsstadiet innebærer å oppdatere og fikse feil i systemet, samt legge til nye funksjoner.
SDLC er en syklisk prosess, og det kan være nødvendig å iterere gjennom noen av stadiene flere ganger før et system er fullt utviklet og distribuert.
Her er en mer detaljert titt på hvert av stadiene i SDLC:
Planlegging:
- Samle krav:Identifisere og forstå kravene til det nye systemet.
- Identifiser omfang:Definerer grenser og begrensninger for prosjektet.
- Definer mål:Etablere spesifikke og målbare mål for prosjektet.
- Lag en prosjektplan:Skisserer trinnene involvert i utviklingsprosessen, tidslinjer og nødvendige ressurser.
Analyse:
- Studiekrav:Undersøker grundig brukerbehov, funksjonelle og ikke-funksjonelle krav og systembegrensninger.
- Identifiser nøkkelfunksjoner:Bestemmer hvilke funksjoner som er essensielle og bør inkluderes i systemet.
- Lag brukstilfeller:Beskriv hvordan brukere vil samhandle med systemet gjennom scenarier og brukerflyter.
- Konseptualisere datamodeller:Designe databasestrukturen og datarelasjoner.
Design:
- Lag logisk arkitektur:Definerer den generelle strukturen til systemet, dets komponenter og interaksjoner.
- Craft Physical Design:Bestemme teknologier, maskinvare og programvare, og bestemme systemarkitekturen.
- Lag detaljerte spesifikasjoner:Dokumenter systemkomponenter, grensesnitt og funksjoner nøyaktig.
Implementering:
- Kodeutvikling:Skriving av selve programvarekoden basert på designspesifikasjonene.
- Enhetstesting:Testing av individuelle moduler i systemet for å sikre at hver funksjon fungerer riktig.
- Integrasjonstesting:Kombinere og teste forskjellige moduler for å verifisere deres kompatibilitet og sømløs funksjon.
Testing:
- Systemtesting:Verifiserer hele systemet mot spesifiserte krav.
- User Acceptance Testing (UAT):Involverer sluttbrukere for å teste systemets funksjonalitet og brukervennlighet.
Implementering:
- Brukeropplæring:Utarbeide brukermanualer, dokumentasjon og gi nødvendig opplæring til brukere.
- Datamigrering (hvis aktuelt):Flytting av eksisterende data til det nye systemet.
- Systemlansering:Gjør systemet live for brukere.
Vedlikehold:
- Feilretting:Løser eventuelle problemer eller feil funnet etter at systemet går live.
- Forbedringer:Legge til nye funksjoner eller oppdatere eksisterende for å forbedre systemet.
- Overvåking:Kontinuerlig sporing og evaluering av systemytelse.
Det er viktig å merke seg at SDLC-stadiene kan variere litt avhengig av den spesifikke metoden som brukes (som Agile, Waterfall, etc.) og programvareprosjektets natur.