I programvareutvikling er en programvareenhet enhver identifiserbar og skillebar del av et programvaresystem. Noen eksempler på programvareenheter inkluderer:
Moduler:En modul er en logisk enhet av programvare som utfører en bestemt funksjon. Moduler kan dekomponeres videre til undermoduler.
Komponenter:En komponent er en fysisk enhet av programvare som kan opprettes, distribueres og kjøres uavhengig. Komponenter kan være sammensatt av flere moduler.
Pakker:En pakke er en samling av relaterte moduler eller komponenter som er gruppert sammen for enkelhets skyld.
Klasser:En klasse er en blåkopi for å lage objekter. Objekter er forekomster av klasser som har sin egen tilstand og atferd.
Grensesnitt:Et grensesnitt definerer et sett med metoder som må implementeres av enhver klasse som implementerer grensesnittet.
Oppregninger:En oppregning definerer et sett med navngitte konstanter.
Begrepet "programvareenhet" brukes ofte i generell forstand for å referere til hvilken som helst del av et programvaresystem, uten hensyn til dens spesifikke type. For eksempel kan man si "Programvareenheten som er ansvarlig for å administrere brukerinndata er input manager."
Konseptet med en programvareenhet er viktig av en rekke årsaker .
1). Det gir en måte å organisere og strukturere programvaresystemer i håndterbare deler.
2). Det gir mulighet for uavhengig utvikling, testing og distribusjon av programvarekomponenter.
3). Det gjør det lettere å forstå og vedlikeholde programvaresystemer.
4) .Den hjelper til med å definere grensene for en programvarekomponent og dens ansvar, og forbedrer modularitet og gjenbrukbarhet i programvaresystemet.**