? Programmering er prosessen med å skape nyttige dataprogrammer fra lesbar kode . Kodeordene som brukes til å skape et dataprogram som kalles for " kildekode ". Denne kilden koden må bli konvertert til et format som kan leses av en datamaskin for å være nyttig . Denne prosessen med konvertering kalles " samling ". En viktig del av innsamlingsprosessen er linking. Kompilert binær kjørbar er lastet inn i hovedminne å kjøre. Source Code
Kildekoden er den lesbar versjon av et dataprogram eller stykke programvare . Kildekoden er skrevet i et programmeringsspråk . Når skrevet , kan kildekoden lagres på datamaskinen som kildekoden filer . Filen typer av disse filene med kildekoden varierer avhengig av programmeringsspråket som brukes . C + +-filer har filtypen " . Cpp " og Java-filer har filtypen " . Java . " Eventuelle endringer i et program er laget ved å redigere kildekoden .
Preprocessor
preprosessor beveger seg gjennom kildekoden og erstatter visse tokenized uttalelser med andre forhåndsdefinerte uttalelser. Tokenized uttalelser er inkludert i kildekoden av programmerer for å indikere inkludering av en rekke standard funksjoner og uttalelser , uten at programmereren å faktisk skrive dem ut . Tokens er indikert med et bestemt symbol eller tegn , for eksempel " # include" i C + + . Den preprocessor scenen vises ikke på samlingen prosessen for alle programmeringsspråk .
Assembler
assembler konverterer kildekoden til objektkode. Objekt kode kan kjøres som et program på en datamaskin . Et annet begrep for objekt kode er " maskinkode " eller " binære ". Assembler er et program som er skrevet for hvert enkelt operativsystem . Det er mulig for flere montører til å eksistere i samme programmeringsspråk i samme operativsystem .
Linker
linker tar ulike deler av den kompilerte program og kombinerer dem for å danne en enkelt utførbar program . Vanligvis når store programmer er laget de er skrevet i diskrete biter , med hver del holdes i en egen kildekode fil. Jobben av linker er å ta hver av disse biter , når de er satt sammen , og kombinere dem sammen til en enkelt kjørbar applikasjon .
Loader
loader er en komponent i en datamaskin operativsystem. Jobben til lasteren er å plassere den kompilerte kjørbare programmet i datamaskinens hovedminne. Hovedminnet er minnet i denne sammenheng er vanligvis datamaskinens RAM. Når lasteren er ferdig med å plassere programmet i hovedminnet lasteren overfører kontrollen til programvaren, slik at programvaren kan oppfylle den funksjon. I løpet av tiden den kjørbare programmet ikke er i bruk , blir det lagret i noen eksterne medier eller på datamaskinens harddisk .