Det er flere teknologier som brukes til å utvikle forretningsmobilapper. Her er noen av de mest brukte teknologiene:
Native app-utvikling: Innfødte apper er utviklet spesielt for en bestemt plattform (f.eks. iOS eller Android). De er bygget ved hjelp av plattformens opprinnelige programmeringsspråk og verktøy (Swift for iOS og Java for Android). Innfødte apper tilbyr den beste ytelsen og brukeropplevelsen, siden de er skreddersydd for den spesifikke plattformens funksjoner og muligheter.
Apputvikling på tvers av plattformer: Utvikling på tvers av plattformer lar deg bygge apper som kan kjøres på flere plattformer (iOS, Android og noen ganger til og med web) ved å bruke en enkelt kodebase. Populære tverrplattformteknologier inkluderer:
* Reager Native: React Native bruker JavaScript for å bygge apper på tvers av plattformer. Den har forhåndsbygde komponenter og APIer som gjør det enklere å utvikle og distribuere apper.
* Flamring: Flutter bruker programmeringsspråket Dart for å lage apper på tvers av plattformer. Den gir et omfattende sett med widgets og APIer for å bygge brukergrensesnitt, animasjoner og interaksjoner.
* Xamarin: Xamarin bruker C# for å bygge apper på tvers av plattformer. Det lar utviklere dele kode på tvers av forskjellige plattformer, noe som reduserer utviklingstid og kostnader.
Progressive Web Apps (PWAs): PWA-er er nettapplikasjoner som gir en innfødt app-lignende opplevelse på mobile enheter. De er bygget ved hjelp av HTML, CSS og JavaScript, og kan nås via en nettleser. PWA-er tilbyr fordeler som offline tilgang, push-varsler og muligheten til å installeres på startskjermen.
Hybridapper: Hybride apper kombinerer elementer av native- og nettteknologier. De har et innfødt skall som omslutter en webvisningskomponent. Det opprinnelige skallet gir tilgang til enhetsspesifikke funksjoner, for eksempel kameraet eller akselerometeret, mens webvisningskomponenten viser nettinnhold.
I tillegg til disse teknologiene er det ulike rammeverk, verktøy og biblioteker som kan brukes til å utvikle bedriftsmobilapper. Valget av teknologi avhenger av faktorer som målplattform, budsjett, ønsket brukeropplevelse og utviklerkompetanse.